خانه » کاربرد پوکه معدنی » کاربرد پوکه در ساخت سد آب

کاربرد پوکه در ساخت سد آب

کاربرد پوکه در ساخت سد آب

ما در اینجا قصد داریم کاربرد پوکه در ساخت سد آب را بطور کامل مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربرد پوکه در ساخت سد آب، خصوصیات منحصر به فرد پوکه معدنی در احداث سد، مزایا و معایب آن آشنا شوید. سد دیواری است محکم و عظیم که برای مهار کردن یا تغییر مسیر آب از آن استفاده می‌شود. درون سد آب اضافه ذخیره می‌شود تا در زمان کم آبی از آن استفاده کنند. احداث سد آبی کمک بزرگی به زندگی بشر کرده است و از به وجود آمدن طغیان‌های آبی جلوگیری می‌کند.

پوکه معدنی و ساخت سد آب

برای احداث سد در ابتدا مصالحی مانند ماسه و خاک کاربرد داشت. اما مهندسان به این موضوع پی بردند که سدهایی که در آن‌ها شن، ماسه و خاک استفاده می‌شود آب را به درون زمین برمی‌گردانند. برای حل این مشکل نیاز به یک ماده جایگزین بود. مهندسان دریافتند که پوکه معدنی یک ماده مناسب برای این کار است. زیرا این سنگ نه تنها آب را به زمین برنمی‌گرداند، بلکه مقاومت و طول عمر بالای آن می‌تواند به بالا رفتن مقاومت و عمر سد کمک کند.

 

پوکه معدنی و ساخت سد آب

چرا در ساخت سد آبی از پوکه معدنی استفاده می‌کنند؟

از پوکه معدنی قروه به عنوان عایق در سد آبی استفاده می‌کنند. این سنگ معدنی با جلوگیری از تبخیر آب پشت سد می‌تواند در صرفه‌جویی در مصرف آب کمک کننده باشد. علاوه‌براین پوکه می‌تواند به عنوان فیلتر برای جلوگیری از ورود ذرات معلق در آب ایفای نقش کند و به بهبود کیفیت آب کمک نماید. پوکه در ساخت سد آبی می‌تواند نوعی پر کننده باشد که باعث کاهش وزن و هزینه ساخت سد خواهد شد. همچنین پوکه باعث افزایش مقاومت سد در برابر زلزله نیز می‌شود. کاربرد پوکه در ساخت سد آب بسیار با اهمیت است، زیرا در موارد مختلفی که بیان کردیم می‌تواند کمک کننده باشد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد پوکه برای کاربرد در سد آبی 

پوکه معدنی ویژگی‌های خوبی دارد که آن را برای استفاده در ساخت سد آبی مناسب می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • وزن سبک پوکه باعث می‌شود که یک گزینه مناسب برای ساخت سدهای سبک محسوب شود. این ویژگی باعث می‌شود که سدهای ساخته شده با پوکه، فشار کمتری به زمین وارد کنند و خطر زلزله کاهش پیدا کند.
  • پوکه معدنی نوعی ماده سنگ بسیار مقاوم در برابر آب می‌باشد به همین دلیل می‌تواند برای ساخت سد آب استفاده شود. این سنگ قابلیت نفوذ در آب را ندارد، در نتیجه می‌تواند از نشت آب سد جلوگیری کند.
  • این سنگ معدنی مقاومت بالایی در برابر دمای بالا دارد، بنابراین در سدها از تبخیر آب جلوگیری می‌کند و مانعی برای هدر رفتن آب می‌باشد.
  • مقاومت سنگ پوکه در برابر آتش سوزی بسیار بالا است، در نتیجه احتمال آتش گرفتن آن نیز بسیار پایین است پس می‌تواند خطر آتش سوزی را کم کند.

انواع کاربرد پوکه در ساخت سد آب

در مراحل مختلفی از ساخت سد می‌توان از پوکه معدنی استفاده کرد. برخی از انواع کاربرد پوکه در ساخت سد آب شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. ساخت بدنه سد: پوکه معدنی نوعی ماده برای ساخت بدنه سد می‌باشد که در سبک‌تر و مقاوم‌تر ساختن آن اهمیت دارد.
  2. استفاده برای عایق کاری بدنه سد: از پوکه می‌توان به عنوان عایق بدنه سد استفاده کرد. این کار در گرم نگه داشتن آب پشت سد موثر است، در نتیجه می‌توان هزینه‌های انرژی را کاهش داد.
  3. پوکه برای ساخت هسته سد: از پوکه معدنی می‌توان برای ساخت هسته سدهای خاکی استفاده کرد که به قوی‌تر و مقاوم‌تر شدن هسته سد کمک می‌کند.
  4. ساخت سرریز سد: از پوکه معدنی می‌توان برای ساخت سرریز سد، به‌عنوان یک ماده پر کننده استفاده کرد. این کار به ‌سبک‌تر و مقاوم‌تر شدن آن کمک می‌کند.

انواع کاربرد پوکه در ساخت سد آب

محدودیت‌های کاربرد پوکه در ساخت سد آب

کاربرد پوکه معدنی در ساخت سد آب با محدودیت‌هایی نیز همراه است. برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • پوکه معدنی برای ساخت سدهای بزرگ مناسب نیست، زیرا پوکه دارای وزن سبکی است و همین باعث می‌شود سدهای بزرگی که با پوکه ساخته می‌شوند، مقاومت کمتری در برابر آب داشته باشند.
  • پوکه معدنی برای استفاده در مناطقی که آب و هوای سرد دارند، مناسب نیست. زیرا پوکه آب را جذب و در خود جمع می‌کند که در هوای سرد می‌تواند منبسط شود در نتیجه سنگ ترک می‌خورد.

نحوه استفاده از پوکه در ساخت سد آب

  1. اولین قدم در احداث سد آبی انتخاب مکان مناسبی است. مکانی که برای احداث سد از آن استفاده می‌کنند باید بین دوتا کوه باشه که مسیر ردشدن آب رود خونه است.
  2. بعد از اینکه محلی مناسب پیدا کردید، نوبت به تهیه مواد مورد نیازی چون: پوکه معدنی، سیمان، آب و… است.
  3. بعد از تهیه مصالح مورد نیاز نوبت به مخلوط کردن مواد و درنتیجه نوبت به ساخت سد می‌رسد.
  4. بعد از اتمام ساخت سد به مدت یک هفته باید دیواره‌های سد آبیاری شود.
  5. بعد از اتمام یک هفته دیگر نیاز به آبیاری نیست.
  6. اما نمی‌توانید آب را درون سد بیندازید زیرا این کار موجب جدا سازی مصالح ساختمانی از یکدیگر می‌شود.
  7. 28 روز بعد از احداث سد می‌توانید توسط لوله‌های عظیم آبی، آب را درون سد ذخیره سازی کنید.

نحوه استفاده از پوکه در ساخت سد آب

دریافت قیمت پوکه معدنی

مزایای کاربرد پوکه معدنی در ساخت سد آبی

احداث سد آبی به‌وسیله‌ی پوکه مزایای فراوانی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ساخت سد آبی توسط پوکه معدنی به دلیل داشتن جلوه زیبا موجب می‌شود تا اطراف سد یک مکان تفریحی برای خانواده‌ها شود.
  2. از آنجا که پوکه عایق حرارتی است، می‌تواند از تبخیر آب پشت سد جلوگیری کند و در صرفه‌جویی مصرف آب نقش مفیدی داشته باشد.
  3. استفاده از پوکه در ساخت سد آبی موجب کم شدن هزینه‌های اقتصادی احداث سد می‌شود.
  4. پوکه دارای نقش فیلتراسیون آب می‌باشد، زیرا از ورود ذرات معلق به آب جلوگیری می‌کند. در نتیجه به بهبود کیفیت آب کمک می‌کند. سدی که با پوکه معدنی ساخته شده است قادر است آب را سالیان زیادی تمیز و پاکیزه نگه داری کند.
  5. پوکه معدنی به دلیل ضد باکتریال بودن در احداث سد از به وجود آمدن مواد زاید در آب جلوگیری می‌کند.
  6. از آنجا که پوکه معدنی دارای وزن بسیار سبکی است، در ساخت سد می‌تواند باعث کاهش وزن و کاهش هزینه‌های ساخت شود.
  7. پوکه در تولید برق توسط سد نقش بخصوصی دارد.
  8. یکی از ویژگی‌های سنگ پوکه مقاومت بالای آن می‌باشد که باعث می‌شود سد ساخته شده با پوکه مقاومت بالایی در برابر زلزله داشته باشد.
  9. پوکه معدنی در سدهای آبی از رشد لجن و جلبک‌ها جلوگیری می‌کند.
  10. پوکه معدنی به دلیل سازگار بودن با سرما و گرما از ایجاد ترک خوردگی و شکستگی دیواره‌های سد بر اثر تغییرات دما جلوگیری می‌کند.

پوکه معدنی مناسب برای ساخت سد آبی

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که در بین انواع پوکه  معدنی، مناسب‌ترین پوکه برای ساخت سد کدام است؟ پوکه‌ای که از آن برای ساخت سد آبی استفاده می‌کنند باید دارای درجه تخلخل بالایی باشد تا در برابر فشار آب دچار ترک خوردگی نشود.

پوکه معدنی مناسب برای ساخت سد آبی

حال سوال این از است که از کجا بفهمیم میزان تخلخل در پوکه بالا است؟ تنها راه شناخت پوکه معدنی مرغوب این است که در ابتدا به ظاهر آن توجه کنید. اگر شکل ظاهری پوکه معدنی اسفنجی شکل بود نشان دهنده تخلخل بالا در پوکه است. اما اگر پوکه معدنی سطحی صاف داشت آن پوکه مناسب ساخت سد نیست. زیرا درجه سختی و تخلخل آن پایین است و توان مقاومت در برابر فشار آب را ندارد. در بین انواع مختلفی از پوکه که کشورمان وجود دارد، پوکه معدنی قروه با درجه تخلخل زیاد و مقاومت بالا به‌عنوان باکیفیت‌ترین شناخته می‌شود. اما مشاوره و کسب اطلاع در مورد پوکه معدنی مناسب، با یک گروه حرفه‌ای ضروری است.

نتیجه‌گیری

پوکه معدنی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی برای ساخت سد آبی می‌باشد. ویژگی‌هایی مانند سبک بودن، با دوام و ارزان قیمت بودن کاربرد پوکه در ساخت سد آب را برایمان روشن‌تر می‌کنند. اگر قصد خرید با کیفیت‌ترین پوکه معدنی در کشور را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاع از قیمت انواع پوکه معدنی و مشاوره در مورد خرید با ما در همین سایت در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید با شماره‌های درج شده ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *