خانه » دانستنی پوکه معدنی » پوکه معدنی ساختمانی

پوکه معدنی ساختمانی

پوکه معدنی ساختمانی چیست؟

پوکه معدنی ساختمانی انواع پوکه معدنی و پوکه صنعتی را شامل می‌شود و خریداران نیز آن را با نام‌های پوکه معدنی و یا پومیس می‌شناسند. انواع مختلف پوکه معدنی ساختمانی برای مقاوم سازی، سبک و ضد زلزله ساختن ساختمان‌ها کاربرد دارند. در این مطلب ما پوکه معدنی ساختمانی را بیشتر بررسی می‌کنیم.

پوکه معدنی ساختمانی چیست؟

پوکه معدنی قروه نوعی ماده آتشفشانی است که بیشتر افراد از آن برای ساخت و ساز استفاده می‌کنند و با نام پوکه ساختمانی از آن یاد می‌کنند. از ویژگی‌های این سنگ آتشفشانی می‌توان استحکام بالا، ضد حریق و صدا بودن و وزن کم را نام برد. این سنگ یکی از مصالح ساختمانی می‌باشد که می‌تواند در فعالیت‌هایی مانند ساخت دیوار، کفپوش، مسطح سازی طبقات، بتن ستون‌ها، کف سازی، شیب‌بندی و … استفاده کرد.

 

نحوه استخراج پوکه ساختمانی

برای تهیه پوکه معدنی ساختمانی، ابتدا گدازه‌های آتشفشانی را که به شکل سنگ درآمده‌اند جمع آوری و سپس خرد می‌کنند. این قطعه سنگ‌ها را به تصفیه خانه منتقل کرده و به اندازه‌های مختلف نیم اینچ تا قطعات بسیار ریزتر به شکل پودر تبدیل می‌کنند. در این مرحله انواع پوکه معدنی مانند پوکه بادامی، پوکه مخلوط، پوکه گردویی، پوکه پودری و … به‌دست می‌آید. انرژی که برای این کار صرف می‌شود بسیار کم بوده، به همین دلیل سنگ پوکه از لحاظ قیمت بسیار ارزان است. در نتیجه پوکه ساختمانی نسبت به مصالحی مانند شن و ماسه طرفداران بیشتری در ساخت و ساز دارد.

نحوه استخراج پوکه ساختمانی

انواع پوکه معدنی ساختمانی

به‌طورکلی پوکه را می‌توان به دو دسته پوکه صنعتی و پوکه معدنی تقسیم کرد. در نتیجه پوکه ساختمانی شامل انواعی از پوکه معدنی و پوکه صنعتی می‌باشد. در این بخش تعدادی از پرطرفدارترین انواع پوکه ساختمانی را معرفی می‌کنیم.

پوکه بادامی

پوکه بادامی یکی از انواع پوکه معدنی است که بسیار شبیه به پوکه عدسی و پوکه نخودی می‌باشد. تنها تفاوت آن‌ها در ابعادشان می‌باشد. پوکه بادامی نسبت به این دو سایز بزرگتری در حدود ۱۵ تا ۳۰ میلی‌متر دارد. اما قیمت آن نسبت به این دو نوع پوکه کمتر است. این نوع پوکه برای شیب‌بندی ساختمان بسیار پرکاربرد است.

پوکه ماسه‌ای

یکی دیگر از انواع پوکه ساختمانی پوکه ماسه‌ای می‌باشد که سایز آن بین ۰ تا ۵ میلی‌متر و در وزن ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم ارائه می‌شود. از این نوع پوکه بیشتر برای کف سازی، شیب‌بندی ساختمان و پر کردن فضاهای خالی استفاده می‌شود.

پوکه فندقی

سایز پوکه فندقی از ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر و وزن آن نیز ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم می‌باشد و برای شیب بندی سطوح ساختمان کاربرد دارد.

ویژگی‌های پوکه معدنی ساختمانی

یکی از دلایلی که محبوبیت پوکه معدنی را در ساخت و ساز بسیار بالا برده است، وزن پایین و مقاومت بسیار بالای آن‌ها می‌باشد. از دلایل دیگری که از این پوکه‌ها در ساخت و ساز استفاده می‌شود عایق بودن و مقاوم بودن آن‌ها برابر آتش سوزی، ارزان قیمت بودن و قابلیت جابه‌جایی آسان می‌باشد. با توجه به مواردی که بیان کردیم می‌توانیم بگوییم که پوکه معدنی یکی از اجزای جدایی ناپذیر در مصالح ساختمانی و بتن سازی  می‌باشد. زیرا پوکه‌ها خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فرد و بسیار مفیدی دارند و هیچ نوع جایگزینی نیز ندارند. به‌طورکلی ویژگی‌های پوکه معدنی ساختمانی  شامل موارد زیر می‌باشد:

  • وزن بسیار پایین و سبک
  • مقاومت و استحکام بالا
  • عایق بودن در برابر سرما، گرما و آتش سوزی
  • قابلیت جابه‌جایی آسان

ویژگی‌های پوکه معدنی ساختمانی

مزایای استفاده از پوکه معدنی ساختمانی

  • استفاده از پوکه ساختمانی در بتن هم باعث بالا رفتن استحکام آن می‌شود و هم عایقی ۴ تا ۶ برابر قوی‌تر می‌سازد.
  • پوکه ساختمانی و کاربرد آن در ساخت و ساز هیچ نوع آلودگی برای محیط زیست ندارد.
  • دیوارهایی که با کمک پوکه ساخته شده‌اند هم وزن پایینی دارند و هم مقاومت و عایق بودن بیشتر و هم هزینه تولید بسیار کمتری دارند.

نحوه انتخاب بهترین نوع پوکه ساختمانی

هر یک از انواع پوکه می‌توانند در شرایط خاص و برای کاربرد خاصی بهترین پوکه محسوب شوند. یعنی برای اینکه بتوانید بهترین نوع پوکه ساختمانی را تعیین کنید باید ابتدا نیازهای خود را بدانید و سپس مناسب‌ترین پوکه را برای آن انتخاب نمایید. مثلا اگر می‌خواهید کار شیب‌بندی پشت بام ساختمان را انجام دهید باید پوکه‌ای که عمق بالای ۲۰ میلی‌متر دارد استفاده شود که برای این کار پوکه بادامی بهترین گزینه می‌باشد.

کاربردهای پوکه ساختمانی

  • ساخت بتن سبک
  • ساخت بلوک سبک
  • ساخت دیوارهای بتنی از پیش ساخته سبک
  • مناسب برای کف سازی و شیب بندی طبقات و بام
  • پر کردن ستون‌ها با بتن سبک
  • ایزولاسیون لوله‌های زیرین

کاربردهای پوکه ساختمانی

 

دریافت قیمت پوکه معدنی

 

 

خرید پوکه ساختمانی

مجموعه پوکه معدنی قروه سفارشات مشتریان را از شهرهای سراسر کشور مانند تهران، اصفهان، قروه، سنندج، مشهد و … به ثبت رسانده و آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست خریداران می‌رساند.
خریداران گرامی می‌توانند برای سفارش هر میزان از پوکه معدنی در انواع مختلف با شماره‌هایی که در همین سایت قرار داده‌ایم تماس بگیرند تا آن‌ها را در مورد بهترین پوکه برای فعالیت‌هایشان راهنمایی کنیم.

جمع‌بندی

همانطور که در این مطلب بیان کردیم پوکه ساختمانی دارای ویژگی‌های مخصوص به خود و کاربردهای متنوعی در ساخت و ساز و مصارف عمرانی می‌باشد. سال‌های طولانی است که شاهد استفاده از پوکه برای تولید قطعات سبک و نیمه سبک بوده‌ایم و دستاوردهای ماندگار آن در ساختمان‌ها، جاده‌ها، پیاده‌روها و… را از نزدیک دیده‌ایم. شما نیز اگر قصد خرید پوکه ساختمانی را دارید برای استعلام قیمت پوکه ساختمانی می‌توانید در همین سایت لیست قیمت را مشاهده فرمایید. همچنین اگر راهنمایی در مورد پوکه ساختمانی نیاز داشتید می‌توانید با کارشناسان تیم پوکه قروه تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *