خانه » دانستنی پوکه معدنی » شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی

شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی

شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی

در مباحث قبلی بطور کامل با پوکه معدنی چیست و کاربردهای آن آشنا شدید. پس می‌دانید یکی از کاربردهای پوکه معدنی، شیب بندی ساختمان است. برای شیب‌بندی و کف سازی ساختمان، استفاده از پوکه یکی از مهم‌ترین مراحل می‌باشد. با این روش می‌توانید شاهد کاهش مصرف سیمان و کاهش بار مرده ساختمان باشید. شیب بندی با پوکه معدنی یکی از پیشنهادات مهندسین ساختمان سازی می‌باشد. به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم مطالبی را در مورد استفاده از پوکه برای شیب‌بندی ساختمان بیان کنیم.

در این مقاله قصد داریم بطور شفاف‌تری به شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی بپردازیم. با ما همراه شوید.

شیب بندی چیست؟

شیب بندی ساختمان، یکی از مهم‌ترین مسائل در ساخت یک ساختمان است که باید به درستی انجام شود. شیب بندی ساختمان برای این است که آب در محوطه به راحتی به مسیر خوب یعنی فاضلاب انتقال یابد. یعنی اینکه برای محوطه‌هایی مثل آشپزخانه نیز به شیب هست تا وقتی آب در این محوطه قرار گرفت بدون هیچ گونه تلاش آب از محوطه فاضلاب خارج شود.

شیب بندی چیست؟

شیب بندی حرکت آب بطوری باید انجام شود که هیچ مانعی از سرعت گذر آب کم نکند. شیب استاندارد برای گذر آب باید بین1 تا3 درصد باشد در غیر این صورت اشکال فنی و گرفتگی مسیر آب ایجاد می‌شود.

اهمیت استفاده از پوکه برای شیب بندی ساختمان

پوکه معدنی برای شیب‌بندی ساختمان اهمیت بسیار فراوانی دارد. از مهم‌ترین مزایایی که استفاده از پوکه برای شیب‌بندی ساختمان دارد، جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب به ساختمان می‌باشد. وقتی با کمک پوکه معدنی شیب ساختمان را ایجاد کردید، آب به سمت بیرون ساختمان جاری می‌شود و با این کار ساختمان خود را از نفوذ آب محافظت می‌کنید. با کمک پوکه معدنی برای ایجاد شیب می‌توانید به بهبود پایداری و عمر مفید ساختمان نیز کمک کنید. این ماده ارزان قیمت است، بنابراین نسبت به مصالح دیگر هزینه پایین‌تری دارد و از نظر اقتصادی به صرفه است. پس استفاده از پوکه معدنی برای ایجاد شیب در ساختمان یک راهکار اقتصادی و کارآمد می‌باشد.

نحوه انتخاب پوکه مناسب برای شیب‌بندی ساختمان

برای اینکه بتوانیم بهترین پوکه را انتخاب کنیم باید به عواملی مانند شیب سقف، نوع ساختمان و شرایط زیست محیطی محل ساخت خود دقت کنید. مثلا اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که بارندگی باران زیاد است، باید پوکه‌ای را انتخاب کنید که نفوذ آب کمتری در آن خ می‌دهد. علاوه‌براین پوکه انتخابی شما باید خصوصیات فیزیکی و مکانیکی خوبی داشته باشد تا بتواند در ساختمان مقاوم و پایدار باشد. همچنین پوکه‌های معدنی در سایزهای مختلفی وجود دارند که با توجه به نیاز ساختمان باید بهترین سایز برای شیب بندی انتخاب شود. به همین دلیل بهتر است که قبل از ثبت سفارش خود با ما در پوکه قروه تماس حاصل فرمایید تا از خدمات مشاوره ما استفاده کنید.

نحوه انتخاب پوکه مناسب برای شیب‌بندی ساختمان

ویژگی‌های بهترین پوکه شیب بندی

همانطور که بیان کردیم بهترین پوکه‌ای که می‌توانید برای شیب‌بندی انتخاب کنید، بسته به شرایط محیطی و نیازهای ساختمان شما می‌تواند متفاوت باشد اما به‌طورکلی می‌توان گفت بهترین گزینه برای شیب‌بندی باید شامل ویژگی‌های زیر باشد:

  • دانه بندی مناسب
  • جذب بالا
  • مقاومت بالا

دانه بندی مناسب: پوکه‌هایی که در شیب‌بندی استفاده می‌شوند باید دانه‌بندی مناسبی داشته باشند تا به‌صورت یکنواخت در سطح، پخش شوند و سطح مرتب و صافی به دست آید.

جذب بالا: پوکه‌هایی که برای شیب بندی انتخاب می‌شوند باید دارای نفوذ بالایی باشند، یعنی جذب آب در آن‌ها به خوبی انجام شود تا رطوبت به داخل ساختمان نفوذ نکند. چنین پوکه‌ای دارای خاصیت تبخیر و تنفس، جذب آب و نفوذ پذیری به سمت بیرون ساختمان می‌باشد.

مقاومت بالا: پوکه‌های معدنی باید مقاومت بالایی داشته باشند تا بتوانند در برابر فشارهای سطحی دوام بیاورند و در کف سازی ساختمان نقش خود را به درستی ایفا کنند. همچنین این پوکه‌ها باید مقاومت بالایی داشته باشند تا بتوانند در مقابل فشارهای ساخت و ساز ساختمان دوام بیاورند.

به‌طورکلی بهترین گزینه برای شیب‌بندی ساختمان پوکه معدنی می‌باشد اما هر یک از انواع پوکه معدنی دارای مزایا و معایب خود هستند. پس قبل از اینکه پوکه معدنی را انتخاب کنید ابتدا نیازهای ساختمان و شرایط محیطی خود را در نظر بگیرید و سپس با توجه به این موارد یک پوکه معدنی مناسب را انتخاب نمایید.

مصارف پوکه معدنی در شیب بندی ساختمان

در این بخش قصد داریم که نحوه شیب‌بندی و کف سازی ساختمان با پوکه معدنی را بیان کنیم. سه کاربرد اساسی این پوکه‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • شیب‌بندی پشت بام با پوکه
  • شیب‌بندی بین طبقات با پوکه معدنی
  • کف سازی ساختمان با پوکه

مصارف پوکه معدنی در شیب بندی ساختمان

شیب‌بندی پشت بام با پوکه

شیب‌بندی پشت بام بدین منظور انجام می‌گیرد که از ورود آب به داخل ساختمان و رطوبت و پوسیدگی جلوگیری می‌کند. برای شیب بندی پشت بام با پوکه ابتدا لایه‌ای در زیر کاشی یا پوشش بام قرار می‌گیرد تا آب به طرف لوله‌های زیرین جاری شود و بر روی بام جمع نشود. با این کار می‌توان از تخریب ساختمان و آسیب به آن جلوگیری کرد.

شیب‌بندی بین طبقات با پوکه معدنی

شیب بندی طبقات با پوکه نیز از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری کرده و به ماندگاری و مقاومت سازه کمک می‌کند. برای شیب بندی طبقات نیز از موادی مانند سیمان و پوکه معدنی استفاده می‌کنند. برای انجام این کار ابتدا لایه‌ای از پوکه با ضخامت مناسب را روی سطح می‌ریزند، سپس مخلوطی از سیمان و آب درست می‌کنند و بر روی پوکه‌ها می‌ریزند تا فضای بین پوکه‌ها پر شود و یک سطح صاف و مقاوم به وجود آید. این کار نیز از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان محافظت کرده و در نتیجه جلوگیری از تخریب و آسیب دیدگی کمک می‌کند.

کف سازی ساختمان با پوکه

یکی از روش‌های پرکاربرد برای کف سازی استفاده از پوکه می‌باشد. برای این کار ابتدا باید سطح زیرین کف ساختمان آماده شود. سپس یک لایه از پوکه را بر روی این سطح می‌ریزند. بعد از این کار سطح پوکه را با تجهیزات مخصوص صاف می‌کنند تا سطح اصلی کف به دست آید. در مرحله بعد باید بتن یا سیمان بر روی این پوکه‌ها بریزند تا فضای بین پوکه‌ها پر شود و یک سطح یک‌دست و مقاوم به وجود آید. در مرحله آخر نیز پوشش نهایی مانند سرامیک یا دیگر مواد را بر روی سطح قرار می‌دهند.

نحوه شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی

  1. برای شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی در ابتدا باید پوکه مناسب که در ابعاد 10 تا 20 میلی متر است، را خریداری کنید. زیرا مناسب‌ترین اندازه پوکه برای شیب بندی ساختمان این نوع پوکه است.
  2. قبل از خرید بهتر است که با مهندسان ساختمانی بر اساس نوع شیب ساختمان و سایز پوکه مشورت لازم را کنید.
  3. بعد از خرید پوکه بهتر است پوکه‌ای را که خریداری کرده‌اید با پوکه ماسه‌ای مخلوط کنید تا خطر نشست شیب از بین برود.
  4. در آخر پوکه را به همراه سیمان و آب مخلوط کنید تا شبیه به ملات شود.
  5. سپس ملات را بروی سطحی که می‌خواهید برای آن شیب ایجاد کنید، بکشید.
  6. بعد از کشیدن ملات صبر کنید تا شیب ساختمان با پوکه خشک شود. حال دیگر شیب ساختمان شما آمده است.

دریافت قیمت پوکه معدنی

مزایای شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی

شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی

  1. شیب بندی ساختمان توسط پوکه موجب پایین آمدن هزینه‌های ساختمانی و دستمزد کارگر می‌شود.
  2. با استفاده از پوکه سرعت ساخت و ساز بالا می‌رود.
  3. پوکه معدنی عایق بسیار مناسب گرما است و انرژی را در فصل زمستان به بیرون انتقال نمی‌دهد.
  4. در ساختمان‌های اداری و مسکونی برای اینکه صدا بین طبقات جابه‌جا نشود از پوکه معدنی برای شیب بندی استفاده می‌کنند. زیرا پوکه معدنی عایق بسیار مناسب صدا است.
  5. پوکه معدنی به دلیل تشکیل شدن در حرارت بالا مقاومت نسبتاً بالایی در برابر حریق دارد و همین موجب شده تا در ساخت کتابخانه از پوکه معدنی استفاده کنند.
  6. ساختمانی که توسط پوکه شیب بندی شود. به راحتی می‌توان عمل برق کشی و لوله کشی را انجام داد.

 

قیمت پوکه شیب بندی

قیمت پوکه با توجه به نوع آن و درجه کیفیت می‌تواند متفاوت باشد. هر یک از انواع پوکه با توجه به کیفیتی که دارند مثلا درجه ۱ یا ۲ بودن و میزان تخلخل دارای قیمت‌های مختلفی هستند. خریداران گرامی می‌توانند برای دریافت قیمت روز پوکه شیب‌بندی با ما در ارتباط باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *