خانه » کاربرد پوکه معدنی » دیتایل شیب بندی جهت پوکه ریزی

دیتایل شیب بندی جهت پوکه ریزی

دیتایل شیب بندی جهت پوکه ریزی

کف هر بخشی از ساختمان که با آب در تماس است مانند بام، کف سرویس بهداشتی، کف آشپزخانه و … نیاز به شیب بندی دارد. شیب بندی برای جهت حرکت و هدایت آب با کشش کافی انجام می‌گیرد. با کمک شیب بندی آب مسیر خود را برای خارج شدن از ساختمان پیدا می‌کند. شیب بندی ساختمان را با مصالح مختلفی مانند پوکه معدنی می‌توان انجام داد. اما برای این کار نیاز است از دیتایل شیب بندی جهت پوکه ریزی اطلاع پیدا کنید. شاید شما هم مانند بسیاری از افراد با دیتیل شیب بندی جهت پوکه ریزی آشنایی ندارید، با ما همزاه شوید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

دیتایل شیب‌بندی جهت پوکه ریزی

شیب بندی کف ساختمان برای به وجود آوردن سطحی هموار انجام می‌گیرد که هدف استفاده از آن برای هدایت آب جاری و ورود آن‌ها به فضای خارج از ساختمان می‌باشد. برای شیب بندی ساختمان می‌توان از هر نوع مصالحی استفاده کرد اما بهترین مصالح برای شیب‌بندی، پوکه معدنی قروه می‌باشد. البته باید گفت که شکل و جنس شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی به نوع کاربری که دارد وابسته است. برای مثال کف سرویس‌ها در طبقات فوقانی ساختمان و کف زیرزمین‌ها و سالن‌ها و … با یکدیگر متفاوتند و هر یک شرایط ویژه خود را دارند. بنابراین نکته مهمی که در دیتایل شیب‌بندی جهت پوکه‌ریزی وجود دارد انتخاب نوع مصالح است، زیرا باید مصالحی انتخاب شوند که بتوانند وزن را به خوبی تحمل کنند، علاوه‌براین سطح رویی نیز باید در برابر سایش مقاومت خوبی داشته باشد.

دیتایل شیب‌بندی جهت پوکه ریزی

نحوه شیب سازی جهت پوکه ریزی

درصد شیب بام

آب باید به‌گونه‌ای حرکت کند که بتواند از مبدا تا مقصد بدون مانع و سریع روان شود. در دیتایل شیب بندی جهت پوکه‌ریزی، استاندارد شیب برای فضولات ۵ درصد و برای هدایت آب‌ها ۱ تا ۳ درصد است. اگر این درصد رعایت شود گرفتگی و تراکم در مسیر پیش نمی‌آید. طبق استانداردهای مقررات ملی ساختمان، بام‌های مسطح باید حداقل ۲ درصد شیب مناسب و کف شوی متصل به شبکه فاضلاب که از شبکه اصلی ساختمان مستقل است باشند.

تسطیح خاک

در این مرحله سطح زمین‌هایی که خود دارای شیب ملایم هستند، هموار می‌شوند. بعد از تسطیح خاک، سطحی به‌دست می‌آید که برای زیرسازی، روسازی، آسفالت در یک یا دو لایه مناسب می‌باشد.

بلوک گذاری

این عملیات در تقسیم خیابان کشی و پیاده‌روسازی و در مکان‌های عمومی و فضاهای باز خصوصی کاربرد دارد. در این عملیات ابتدا زیرسازی بلوک در یک ارتفاع مشخص با کمک دوربین ترازیاب یا شلنگ تراز یا شمشه تراز انجام می‌گیرد. در سطح همواری که به وجود آمده، شیب لازم ساخته می‌شود و سپس این بلوک‌ها با کمک ملات نصب می‌شوند. بعد از شفته ریزی بتنی در دو طرف بلوک‌ها، مسیر برای مراحل زیرسازی، روسازی، خاتمه آسفالت ریزی یا موزاییک فرش آماده می‌شود. در این مرحله باید دقت شود که اگر از موزاییک برای پوشش استفاده می‌شود، آج‌های موزاییک مانعی برای جهت حرکت آب به‌وجود نیاورند تا کشش آب سریع‌تر و راحت‌تر انجام گیرد.

نحوه شیب سازی جهت پوکه ریزی

شیب دادن

اگر مکان مورد نظر شیب نداشته باشد، شیب بندی را با مصالح گوناگونی مانند خاک‌ریزی، نخاله‌ریزی، بتن‌ریزی و دیگر مصالح انجام می‌دهیم.

نخاله ریزی

اگر قصد ما شیب‌بندی حیاط ساختمان باشد، باید حجم شیب مورد نیاز را با کمک مصالحی مانند آجرهای معمولی، خرده بلوک‌های سیمانی یا سفالی به‌دست آورد. حفره‌هایی که در سطح وجود دارند را می‌توانید با خرده‌های مصالحی که با آن شیب‌بندی انجام داده‌اید تسطیح کنید و زیرسازی را برای سیمان اندود کردن، موزائیک فرش، قیر اندود و یا آسفالت کردن آماده کنید.
دقت داشته باشید که اگر شیب‌بندی برای محوطه حیاط ساختمان است، به دلیل اینکه زیرسازی به‌طور مستقیم در خطر یخ زدن کف می‌باشد بهتر است از ماسه سیمان استفاده شود تا خطر بلند شدن کف سازی صفر شود.

بتن پوکه

این بتن نوعی ماده ساخت و ساز است که بسیار معمول و متداول است. زیرا علاوه بر مقاومت، هزینه بسیار کمتری نسبت به دیگر انواع خود دارد. برای تهیه این بتن از موادی مانند سر باره کوره آهن گدازی استفاده می‌شود. زیرا سرباره آهن گدازی در ترکیب با آب یک واکنش شبه سیمانی دارد. سرباره‌ها نوعی مواد زائد کارخانه آهن هستند که در هنگام تولید به‌صورت حجمی باد می‌کنند و دارای حفره‌های فراوان هستند. در نتیجه دارای وزن بسیار سبک نسبت به سنگ معمولی هستند. سرباره کوره آهن بعد از تولید جدا می‌شود و بعد از سرد شدن خشک و آسیاب می‌گردد تا جایی که اندازه دانه‌های آن به دانه‌های سیمان برسد. با اضافه کردن این ماده به سیمان و آب می‌توان آن را در شیب سازی استفاده کرد. همچنین از سنگ‌های متخلخل مانند پوکه معدنی نیز به عنوان مصالح برای بتن پوکه استفاده می‌کنند.

 

دیتایل شیب بندی جهت پوکه ریزی

دیتایل شیب بندی جهت پوکه ریزی به چه صورت انجام می‌شود؟

شاید برای شما هم سوال پیش آید که شیب بندی با پوکه ریزی به چه صورتی انجام می‌شود؟ در پاسخ این سوال باید گفت که شیب بندی جهت پوکه ریزی عملی بسیار آسان است. تنها کافی است که شیب ساختمان تراز بندی شود و پوکه‌های معدنی در محلی که قصد شیب بندی آن را دارند قرار بگیرند. سپس با کشیدن یک لایه ملات نازک بروی پوکه‌ها شیب بندی اتمام می‌یابد.

جمع بندی

پوکه ریزی یکی از مراحل انجام شیب بندی کف طبقات و بام ساختمان می‌باشند. دیتایل شیب بندی جهت پوکه ریزی یکی از مواردی است که قبل از اقدام برای شیب بندی بهتر ست درمورد آن اطلاع داشته باشید. در این مقاله از پوکه قروه ما درمورد دیتیل شیب بندی به‌صورت تخصصی صحبت کردیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات درمورد قیمت پوکه شیب بندی می‌توانید با ما تماس بگیرید.

قیمت پوکه معدنی قروه بر روی تصویر کلیک کنید.             

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *