خانه » دانستنی پوکه معدنی » مشخصات فنی پوکه معدنی

مشخصات فنی پوکه معدنی

مشخصات فنی پوکه معدنی

هدف ما از گردآوری این مقاله آشنایی شما با مشخصات فنی پوکه معدنی است. پوکه معدنی دارای مشخصات فنی فراوانی است که قصد داریم در اینجا درباره تک‌به‌تک آنها به گفتگو بپردازیم.

مروری بر معرفی پوکه معدنی

پوکه معدنی یک سنگ آتشفشانی است که بعد از فوران آتشفشان تشکیل می‌گردد و ویژگی‌های منحصربفرد آن باعث شده است که در صنایع مختلف کاربرد داشته باشد. پوکه در دو نوع معدنی و صنعتی دسته بندی می‌شود. وزن پوکه معدنی بسیار سبک است و همین باعث شده است که جایگزین مناسبی برای شن و ماسه و دیگر مواد ساختمان سازی باشد. از جمله کاربردهای آن می‌توان به استفاده در کشاورزی، پزشکی، تصفیه آب و … استفاده کرد. پوکه معدنی از لحاظ ظاهر کاملآ شبیه به مصالح ساختمانی چون: سیمان، ماسه و شن است. پوکه معدنی از مواد سیلکانی تشکیل می‌گردد و بیشتر حجم آن از تخلخل تشکیل شده است. پوکه معدنی در سایزها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود از این رو پوکه‌های معدنی را از یکدیگر جداسازی می‌کنند.

دسته‌های پوکه معدنی عبارتند از:

  1. پوکه معدنی سیاه
  2. پوکه معدنی سفید
  3. پوکه معدنی بادامی
  4. پوکه بادامی فندوقی
  5. پوکه معدنی گردویی
  6. پوکه معدنی نخودی
  7. پوکه معدنی عدسی
  8. پوکه معدنی ماسه‌ای

دمای ذوب پوکه معدنی

ذخایر پوکه معدنی جهان

ذخایر پوکه معدنی در جهان فقط مختص چند کشور است، بیشترین ذخایر پوکه معدنی جهان در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. در سال 2010 ایالات متحده آمریکا بیشترین ذخایر پوکه معدنی در جهان را داشته است. به دلیل اینکه، کوه های آتشفشانی در سراسر قاره آمریکا وجود دارد، معادن پوکه معدنی در آن نیز بسیار زیاد است. یکی از بزرگترین کوه های آتشفشان، کوه سنت هلن است که در سال 2008 یک انفجاز بزرگ داشت، که همین انفجار باعث شد که پوکه معدنی زیادی تولید شود. سالانه 250میلیون تن پوکه معدنی از این کوه استخراج می شود. در بعضی مواقع میزان استخراج پوکه معدنی در این کشور به بیش از 1 میلیارد تن می رسد که بسیار زیاد است. ذخایر پوکه معدنی جهان به آمریکا محدود نمی شود بلکه سایر کشورها نیز در سال 2010 شروع به تولید و استخراج پوکه معدنی نمودند، برای مثال ایران سالانه حدود 1500 تن پوکه معدنی تولید می کند. کشور ایتالیا نیز در سال 2010 حدود 17300 هزار تن، تولید پوکه معدنی داشته است. کشورهای ایتالیا، ترکیه، ایران، یونان، سوریه و شیلی از بزرگترین تولیدکننده های پوکه معدنی در جهان هستند.  

بهترین پوکه معدنی ایران

در کشور ایران معادن زیادی وجود دارند که کارشان استخراج پوکه معدنی است. موارد زیر مناطقی هستند که به استخراج پوکه معدنی می پردازند:  

احمدآبادقروهبستان آباد
دماونددیرکلو وقره بلاغقزل جکند

در قروه نیز معادن زیادی به استخراج این سنگ گران بها مشغول هستند و همین امر باعث شده است که ایران در رتبه چهارم تولید کننده پوکه معدنی جای داشته باشد. علاوه بر این قیمت پوکه معدنی نیز عاملی بود که افراد این پوکه را به عنوان بهترین پوکه معدنی بشناسند.  

مشخصات پوکه معدنی

در این قسمت بطور کامل و دقیق به بررسی مشخصات فنی پوکه معدنی خواهیم پرداخت. مشخصات فنی پوکه معدنی عبارتند از:

  1. بررسی وزن کم پوکه معدنی

اولین عامل مشخصه فنی پوکه معدنی بر اساس وزن پوکه معدنی مشخص می‌گردد. پوکه معدنی از وزن بسیار کمی برخوردار است و نکته جالب این است که هر چه اندازه پوکه معدنی بزرگتر باشد، وزن پوکه کمترمی شود. وزن پوکه معدنی بر اساس واحد کیلوگرم بر مترمکعب مشخص و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  1. بررسی میزان تخلخل در پوکه معدنی

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشخصه‌ فنی که در شناسایی پوکه معدنی مورد بررسی قرار می‌گیرد، میزان تخلخل درون است. پوکه معدنی ماده‌ای است که بیش از 90 درصد آن از تخلخل تشکیل شده است و به دلیل وجود تخلخل بالا این سنگ معدنی پوکه نام‌گذاری شده است. هر چه میزان تخلخل در پوکه معدنی بیشتر باشد کیفیت آن نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه میزان سختی آن نیز افزایش می‌یابد.

  1. بررسی قدرت جذب آب پوکه معدنی

پوکه معدنی دارای قدرت فوق‌العاده‌ای است که می‌تواند آب را درون حفره‌های خود در مدت طولانی حفظ و نگهداری کند. قدرت جذب آب در پوکه‌های معدنی با یکدیگر متفاوت است. هر چه میزان حفره‌های پوکه معدنی بیشتر باشد قدرت جذب آب در آن پوکه نیز بیشتر است. مشخصات فنی پوکه معدنی قروه

  1. بررسی میزان تحمل فشار در پوکه معدنی

از دیگر مشخصات فنی پوکه معدنی می‌توان به میزان تحمل فشار در پوکه معدنی اشاره کرد. پوکه معدنی از خاصیتی برخوردار است که در مقابل برخورد مستقیم با ضربه دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی‌شود. هر چه اندازه پوکه معدنی کوچکتر باشد میزان تحمل فشار در آن بیشتر می‌شود.

  1. بررسی چگالی پایین پوکه معدنی

انتظار داریم که پوکه معدنی دارای وزن پایین و استقامت بالایی باشد. اما اگر باری که خریداری نمودید روی باسکول اعداد بالاتری نسبت به حجم آن نشان دهد، باید بدانید که پوکه‌ای که خریداری نموده‌اید از نوع مرغوب نیست. هر متر مکعب از بهترین پوکه چگالی حدود 600 کیلوگرم در مترمکعب دارد. در نتیجه اگر وزن پوکه از بیش از 50 کیلوگرم بیشتر از این میزان باشد، نمی‌توان گفت که دارای کیفیت بالایی است.

  1. بررسی نارسایی صوت و سرما در پوکه معدنی

پوکه معدنی به دلیل داشتن تخلخل فراوان از خاصیت نارسایی در برابر صوت و سرما برخوردار است. استفاده از پوکه معدنی در ساختمان‌سازی موجب می‌شود تا دمای هوا در فصل زمستان از درون ساختمان خارج نشود و گرمای هوا درون ساختمان باقی بماند. این خصوصیت فنی پوکه معدنی یکی از خصوصیت مهم پوکه معدنی است که موجب برتری پوکه معدنی نسبت به سایر سبکدانه های معدنی شده است.

7. بررسی استقامت پوکه معدنی

یکی دیگر از ویژگی‌های پوکه معدنی، درجه سخت و مقاومت آن است. یعنی هر چه سنگ پوکه در برابر ضربه، فشار و حرارت مقاوم تر باشد، کیفیت بالاتری خواهد داشت. این مورد پوکه معدنی را بسیار محبوب کرده است.

8. بررسی رنگ پوکه معدنی

برای اینکه بگوییم رنگ‌های روشن کیفیت بالاتری دارند و یا رنگ‌های تیره، کمی دشوار است. البته در بیشتر معادنی که پوکه‌هایی با رنگ‌های سفید و روشن دارند، ناخالصی‌های بیشتری از وجود مواد آهکی در آن‌ها مشاهده شده است که این یک ویژگی خوب برای پوکه معدنی نیست. به همین دلیل اکثر افراد پوکه‌های تیره و سیاه را ترجیح می‌دهند و ریسک عدم کیفیت در پوکه‌های تیره کمتر است.

9. بررسی مکان جغرافیایی پوکه معدنی

بهترین معدن‌های پوکه معدنی در شهر قروه و اطراف قروه مانند بستان آباد و احمد آباد پیدا می‌شود. این محل جز مناطقی است که از آن پوکه معدنی برداشت می‌شود و می‌توان به کیفیت آن اعتماد کرد.

10. بررسی دمای ذوب پوکه معدنی

پوکه معدنی نوعی سنگ آذرین است. زمانی که دمای درون زمین افزایش می‌یابد زمین مجبور می‌شود که این دمای بالا را تخلیه کند. در این حالت آتشفشان دچار انفجار می‌شود و مواد درون هسته زمین که دمای بسیار بالایی دارند از آن خارج می‌گردد و پوکه معدنی را تشکیل می‌دهند.

تشکیل شدن پوکه معدنی در دمای بالای درون زمین موجب شده تا دمای ذوب پوکه معدنی افزایش یابد. دمای ذوب پوکه معدنی 760 درجه سانتی گراد است.

یعنی اگر پوکه معدنی در مقابل حرارت مستقیم آتش قرار بگیرد تا دمای آن به 760 درجه برسد، پوکه معدنی هیچ گونه آسیبی نمی‌بیند و جالب‌تر از همه خواص خود را از دست نمی‌دهد. اما در برخی از مواقع ذوب کردن پوکه معدنی امری ضروری به حساب می‌رود. میزان حرارتی که باید به پوکه معدنی وارد شود تا کاملا ذوب شود تقریبا 1342 درجه سانتی گراد است.

همانطور که خواندید پوکه معدنی از دمای ذوب بسیار بالایی برخوردار است و همین امر موجب می‌شود تا در ساخت ساختمان‌های مهم که در آن حفظ و نگهداری اسناد امری ضروری است از پوکه معدنی استفاده شود. در ساخت بیمارستان‌ها، بانک‌ها، مدارس، خانه‌های شیک و مجلل، کتابخانه‌ها و… از پوکه معدنی استفاده می‌شود.

بالا بودن دمای ذوب پوکه معدنی باعث شده تا درصد آتش سوزی ساختمان تا حد زیادی کاهش یابد و یا اگر ساختمان دچار آتش سوزی شد حریق تنها در همان قسمت باقی بماند و وارد قسمت‌های دیگر ساختمان نشود.

 

چرا پوکه معدنی بهترین انتخاب است؟

بی‌شک پوکه معدنی بهترین انتخاب است. زیرا:

  1. پوکه معدنی کاملا سبک است.
  2. تخلخل فراوانی در پوکه معدنی وجود دارد.
  3. پوکه معدنی باعث عایق شدن ساختمان می‌شود.
  4. پوکه معدنی ضد ضربه و مقاوم است.
  5. عمری بالا دارد.
  6. پوکه معدنی آنتی باکتریال است.
  7. پوکه معدنی قادر است آب را به مدت طولانی در خود نگهداری کند.

 

کدام پوکه معدنی ارزان است؟

همانطور که بیان کردیم در قروه معادن زیادی وجود دارد که به استخراج پوکه معدنی می‌پردازند. در حقیقت پوکه معدنی قروه در نظر بیشتر مشتریان سنگ معدنی، ارزان محسوب می‌شود. قابل ذکر است که این پوکه از بهترین‌های سنگ پوکه در کل کشور محسوب می‌شود.

یکی از عواملی که باعث شده است مشتریان این محصول، پوکه معدنی قروه را به عنوان بهترین سنگ پوکه بشناسند، هزینه آن است که بسیار پایین است. پوکه معدنی قروه رقیبان زیادی دارد اما هیچکدام نمی‌توانند مرغوبیت این پوکه را داشته باشند. ویژگی‌های آن باعث شده است که افراد زیادی برای خریدب ه آن جذب شوند.

قیمت پوکه معدنی

کشور ما ایران یکی از بیشترین تولید کنندگان پوکه معدنی در سرتاسر دنیا است که سالانه چندین تن پوکه معدنی را به دیگر کشورها صادر می‌کند. فراوان بودن پوکه معدنی موجب کاهش شدید قیمت پوکه معدنی شده است و همه‌ی مردم می‌توانند با پرداخت هزینه‌ی ناچیزی این محصول را خریداری نمایند. اما در اینجا نمی‌توان یک قیمت مقطوع را تعیین نمود زیرا روزانه به دلایل اقتصادی، قیمت این محصول نیز بالا و پایین دارد. بنابراین برای اطلاع از قیمت‌های واقعی با ما تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *