خانه » دانستنی پوکه معدنی » سنگ پا چیست و آیا سنگ پا همان پوکه معدنی است؟

سنگ پا چیست و آیا سنگ پا همان پوکه معدنی است؟

کاربرد سنگ پا چیست

کاربرد سنگ پا برای چیست؟ آیا سنگ پا، پوکه معدنی است؟ این سنگ  آذرین درونی است یا بیرونی؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

این سنگ نوعی سنگ آذرین متخلخل، اسفنجی‌ شکل و زبر است که از سرد شدن مواد مذاب آتشفشان‌ها شکل می‌گیرد و خاصیت سایش و لایه‌برداری دارد. در اینجا قصد داریم شما را با دنیای تاریخچه این سنگ، کاربردهای سنگ پا، فواید استفاده از آن و … آشنا کنیم.

سنگ پا چیست؟

سنگ پا چیست؟
شکل 1. سنگ پا چیست؟

سنگ پا چه نوع سنگی است ؟

سنگ پا یک نوع سنگ آذرین بیرونی است که از سرد شدن گدازه‌های آتشفشانی به وجود می‌آید. ویژگی سنگ‌ پا این است که به دلیل قابلیت بالای سایندگی که دارد از آن برای از بین بردن  لایه‌های سفت مرده پوست در پاشنه پا استفاده می‌شود. در گذشته تنها از سنگ‌های آذرینی که متخلخل بودند استفاده می‌شد، اما امروزه انواع پلاستیکی آن موجود است. این سنگ نوعی از پوکه‌های معدنی است.

پوکه معدنی از گدازه‌های آتشفشانی تشکیل می‌شود که بعد  از رسیدن به سطح زمین سرد شده و به صورت دانه‌های ریز و درشت درمی‌آید که سطح آن حبابی و دارای سوراخ‌هایی است. نام علمی آن پومیس است. از بارزترین ویژگی‌هایش استحکام بالا و سبکی آن است. پوکه معدنی یک سنگ آتشفشانی بسیار سبک و متخلخل است‌. این نوع سنگ آتشفشانی هنگامی ساخته می‌شود که گاز گدازه‌های شیشه‌ای که در حال سرد شدن هستند به سرعت خارج می‌شوند. محل استخراج این پوکه‌ها در مناطق آتشفشانی است. 

نام علمی 

نام علمی سنگ پا سیاه را اسکوریا می‌نامند. کلمه scoria از زبان یونانی گرفته شده است. همچنین سنگ پای سفید و رنگ روشن در بازار ایران موجود است. اما این نوع سنگ معمولا از معادن خارج از کشور تهیه و تولید می‌شوند، این نوع سنگ از لحاظ ظاهری و جنس بسیار متفاوت‌تر از سنگ پای اسکوریا هستند. باید بدانید که پامیس و اسکوریا از نظر ساختار و مواد اولیه با هم متفاوتند. حفره‌های اسکوریا بزرگتر و دیواره‌های آن ضخیم‌تر از پومیس هستند. این تفاوت به دلیل میزان چسبندگی یا ویسکوزیته ماگما در سطح پایین‌تری از زمین برمی‌گردد. نتیجه این اختلاف باعث می‌شود که حباب افزایش  یابند و هوا در داخل ماگما منتشر شود  و انفجار حاصل از فشار آن می‌شود.

تاریخچه استفاده 

استفاده از این سنگ به قدمت تاریخ است. ابتدا مردم از آن برای پاک کردن وسایل جرم گرفته و چرب استفاده می‌کردند، بعد وارد صنعت و درنهایت وارد دنیای مد و زیبایی شد. در قرون وسطی مردم به کاربرد این سنگ و پوکه معدنی، پی بردند و برای پاک کردن اشیای جرم گرفته و حتی تمیز کردن منزل از سنگ پا استفاده می‌کردند.

ابتدا رومی‌ها این سنگ را کشف کردند سپس آن را به سایر کشورها معرفی نمودند. بعد از سالیان سنگ پا وارد صنعت لوازم آرایشی بهداشتی شد. امروزه از سنگ پا برای از بین بردن بافت‌ها و سلول‌های مرده کف پا استفاده می‌شود. سنگ پا در داروخانه، مراکز فروش لوازم حمام و توالت در رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای و سفید یافت می‌شود که برخی از آن‌ها طبیعی و برخی دیگر مصنوعی‌اند.

آیا سنگ پا یک پوکه معدنی است؟

سنگ پا یک پوکه ی معدنی است.
شکل 2. سنگ پا یک پوکه ی معدنی است.

همانطور که گفتیم پوکه، یک سنگ آتشفشانی بسیار سبک و متخلخل است و هنگامی به وجود می‌آید که گاز از درون کف گدازه‌های شیشه‌ای که به سرعت در حال سرد شدن هستند، خارج شود. با توجه به تعریف و شباهت بسیار زیاد مراحل تشکیل و ظاهر و ویژگی‌های آن با پوکه معدنی می‌توان گفت که این سنگ نوعی از پوکه معدنی متخلخل می‌باشد.  

 پس می‌توان گفت که حفره‌های موجود در سنگ پا که به آن وزیکول نیز می‌گویند، در واقع حباب‌های گازی هستند که در طی خنک سازی کف حاصل از ماگما، در آن سرد شده‌اند. در این حالت با سرد شدن سریع مواد اتم‌ها قادر به چیدمان خود در یک ساختار نیستند و با محبوس شدن گاز در مواد و سرد شدن آن حفره در سنگ به وجود می‌آید.  

 

مواد تشکیل دهنده 

 

  • این سنگ از گدازه های سرد شده آتشفشان به وجود می‌آید.
  • گدازه‌ها حاوی خاکستر، گاز، گرد و غبار، مواد معدنی آهن و سیلیس و … می‌باشند.

 

 

دریافت قیمت پوکه معدنی

انواع سنگ پا

سنگ پا همانند پوکه، دارای دو نوع طبیعی و مصنوعی است.

  1. نوع طبیعی آن همان سنگ‌های آذرین آتشفشانی هستند که در دریا و یا خشکی ایجاد می‌شوند و شباهت بسیار زیادی به پوکه معدنی دارند.
  2. از طرفی نوع مصنوعی آن از جنس پلاستیک است که تفاوت بسیار زیادی با پوکه صنعتی دارد و به دلیل ایجاد حفره در سطح آن عمل سایندگی را داراست. در عمل سایندگی آنچنان فرقی بین این سنگ طبیعی و مصنوعی نمی‌باشد اما سنگ پای طبیعی حساسیت زا نیست!
انواع سنگ پا
شکل 3. انواع سنگ پا

کاربرد سنگ پا چیست؟

 

سنگ پا چه کاربردی دارد؟ در اینجا قصد داریم شما را با کاربرد این سنگ آشنا کنیم.

 

 

 

کاربرد سنگ پا چیست
شکل 4. کاربرد سنگ پا

 

کاربرد سنگ پا در لایه برداری پوست کف پا

 

  1. از اصلی‌ترین کاربردهای این سنگ می‌توان به لایه برداری و از بین بردن سلول‌های مرده کف پا اشاره کرد.
  2. برای این کار در ابتدا پاها را به مدت ده دقیقه در آب ولرم قرار دهید.
  3. سپس این سنگ را به آرامی به کف پای خود بکشید.
  4. بعد پاها را بشویید و کاملا خشک کنید تا سلول‌های مرده از کف پای شما جدا شوند.

کاربرد سنگ پا برای پوست صورت

 

کشیدن این سنگ به صورت می‌تواند به عنوان یک لایه بردار بدون عوارض عمل کند، باید دقت شود که به دلیل حساس بودن و نازک بودن پوست صورت هنگام استفاده ازاین سنگ فشار زیادی به پوست صورت وارد نشود.

کاربرد در تمیز کردن خانه 

 

 

با استفاده از این سنگ می‌توانید جرم‌های سر سخت و قدیمی که تمیز کردن آن‌ها کار دشواری است را از بین ببرید. این سنگ در تمیز کردن جرم توالت و جرم غذاهای سوخته تاثیر شگفت انگیزی دارد.

استفاده از سنگ پا برای فرش

گاهی پیش می‌آید که قسمتی از فرش بر اثر عوامل مختلف دچار سوختگی می‌شود. با کشیدن این سنگ بر روی سوختگی سطحی فرش می‌توان سطح سوخته را صاف نمود. هم چنین با کشیدن سنگ پا برروی فرش می‌توان پرزهای اضافی آن را از بین برد.

استفاده از سنگ پا در جمع آوری موهای ریخته شده روی صندلی و فرش

 

 

با نگهداری حیوانات خانگی شاهد ریختن مو و پشم‌های آن‌ها در جای‌جای منزل و ماشین هستید. این امر برای هیچ کسی خوشایند نیست.

 

شما می‌توانید توسط این سنگ موها و پشم‌های ریخته شده بروی فرش، مبل و صندلی ماشین را به راحتی جمع آوری کنید.

کاربرد در از بین بردن پرز لباس

 

یکی دیگر از کاربردهای این سنگ جدا سازی پزر لباس است. اگر لباس شما پرز دارد می‌توانید توسط این سنگ بدون اینکه آسیبی به لباس بزنید پرزها را به طور کامل جدا کنید. تنها کافی است این سنگ را به آرامی بر روی لباس بکشید تا پرز آن از بین برود.

کاربرد سنگ پا برای از بین بردن موهای زاید

 

سنگ پا روش مناسبی برای از بین بردن موهای زاید بدن است اما از آن نمی‌توانید برای از بین بردن موهای صورت استفاده کنید.

 

برای این کار این سنگ را به آرامی حدود 2 تا 3 دقیقه در محلی که می‌خواهید موهای آن را از بین ببرید بکشید. این روش برای از بین بردن موهای ضخیم کاملاً مناسب است ولی باید با صبر و بردباری این کار را انجام دهید.

نحوه استفاده 

کاربرد پوکه معدنی و سنگ پا
شکل 5. سنگ پا لایه بردار پوست

نحوه استفاده از سنگ پا برای زدودن سلول‌های مرده پوست

اغلب انسان‌ها از این سنگ برای زدودن بافت مرده پوست استفاده می‌کنند.

  1. بدن پینه بسته را در ترکیبی از آب گرم و مواد شوینده مثل صابون قرار دهید و آن را بخیسانید. بخش‌هایی از جمله: کف پا، زانو، آرنج، کف دست و یا هر قسمت بدن که پوسته و پینه بسته، ترک خورده و یا تجمع پیدا کرده است.
  2. آن را مرطوب کنید و با ملایمت بر روی بدن بکشید. بهتر است که آن را در زیر آب گرم به بدن بکشید تا عمل ساییدن به بهترین نحوه انجام شود.
  3. با حرکت دایره‌ای شکل بخش مرده را از بدن جدا کنید. بعد از اینکه بخش مرده پوست از بدن جدا شد عمل ساییدن را متوقف کنید. به هیچ وجه با فشار انجام ندهید. بگذارید که سطح بیرونی لایه برداری را انجام دهد.
  4. بدن را با آب زیاد کاملا بشویید و سپس خشک کنید و با کرم مرطوب کننده پوست را مرطوب کنید. برای مرطوب کردن پوست از کرم‌های مرطوب کننده و برای چرب کردن از روغن نارگیل، زیتون، بادام استفاده کنید.
کاربرد سنگ پا و پوکه معدنی
شکل 6. سنگ پا برای زدودن موی زاید بدن

طرز استفاده از سنگ پا برای موهای زائد

یونانی‌ها از قدیم الایام تا امروزه از این سنگ برای زدودن موهای زاید بدن استفاده می‌کنند.

  1. بدن در وان یا زیر دوش آب گرم قرار دهید و آن را بخیسانید.
  2. این سنگ را مرطوب کنید و با ملایمت به بدن بکشید.
  3. با حرکت دایره‌ای شکل موهای زاید را از بدن جدا کنید. این عمل شبیه تیغ انداختن عمل می‌کند. با این تفاوت که سنگ پا موهای زاید را ریشه کن خواهد کرد. این عمل ریشه کن کردن همراه با کمی درد می‌باشد.
  4. بدن را با آب زیاد کاملا بشویید.
  5. در پایان سنگ پا را تمیز کنید. پوست مرده در بخش متخلخل آن قرار می‌گیرد. بعد از اتمام کار با یک فرچه و آب آن را تمیز کنید و در جای خشک و دور از رطوبت نگهداری کنید. بعد از هر ماه برای از بین بردن باکتری های موجود در آن می‌توان آن را در آب جوش قرار داد.
تمیز کردن سنگ پا
شکل 7. نحوه ی تمیز کردن سنگ پا

مزایای استفاده از سنگ پا

فواید سنگ پا کشیدن بیشتر از مضرات آن است. اما در استفاده از آن باید احتیاط کرد.

  1. ترک کف پا را می‌توان با کمک این سنگ از بین برد.
  2. ماساژ دردهای سیاتیکی را کاهش می‌ذهد.
  3. باعث کاهش سردرد می‌شود.
  4. با استفاده از این سنگ زیبایی و لطافت پوست پاشنه پا چندین برابر افزایش می‌یابد.
  5. این سنگ با ماساژ دورانی کم، درد و خستگی کف پا را کاهش می‌دهد.
  6. باعث کاهش معده درد می‌شود.
  7.  چرک و مواد زاید پا را از بین می‌برد.
  8. استفاده ازاین سنگ در ناحیه کف پا باعث حذف مواد زاید و سلول‌های مرده پوست از سطح پوست پا می‌شود.

مضرات سنگ پا

 

سنگ پا دارای خواص درمانی و بهداشتی بیشماری است، اما برای افرادی که مبتلا به بیماری پسوریازیس هستند مضر بوده و موجب تشدید بیماری می‌شود.  

 

بهترین سنگ پا

 

بهترین نوع سنگ پا سنگ‌های آذرین طبیعی هستند زیرا فاقد هرگونه مواد شیمیایی و حساسیت زا هستند. هم چنین به دلیل دارا بودن تخلخل زیاد و جداره‌های ضخیم و مقاومت و قدرت سایندگی بیشتر محبوب‌تر هستند. سنگ پای طبیعی در ایران از پوکه قروه و در کردستان درست می‌شود که در نوع خود بهترین می‌باشد.  

 

نگهداری سنگ پا

  • فراموش نکنید که با توجه به فواید بسیار زیاد سنگ پا، اگر در نگهداری و استفاده از آن اصول و نکاتی را رعات نکنیم، ممکن است به جای فواید برایمان مضر باشد.
  • دقت کنید  که بعد از استفاده ازاین سنگ، اید آن را  را به دقت شسته و در محلی تمیز و خشک نگهداری کنید.
  • اگر این سنگ به طور مداوم در محیط‌های مرطوب و خیس قرار بگیرد باعث جذب باکتری و ایجاد قارچ روی پوست می‌شود.
  • مراقب باشید که پامیس را به آرامی روی پوست خود حرکت دهید تا باعث خراش و زخم شدن آن نشود.

 

تولید کننده سنگ پا

بر باور ما مردم ایران تولید کننده اصلی سنگ پا در کشورمان شهر قزوین است، اما باید بدانید که این باور اشتباه است و بزرگترین قطب تولید کننده این سنگ در ایران، استان کردستان است، همچنین در شهر قروه  که در همین استان واقع است نیز معادن بسیاری وجود دارد که یکی از محصولات آن‌ها سنگ پا است.

تولید سنگ پا

قیمت سنگ پا

قیمت سنگ پا وابسته به ویژگی‌های آن متفاوت است. مثلاً سنگ پا در رنگ‌های متفاوتی یافت می‌شود که قیمت آن‌ها با توجه به رنگ آن‌ها متفاوت است. یا نوع سنگ پا انتخاب شده نیز قیمت دیگری دارد. در برخی موارد سنگ پای انتخاب شده شکننده و ظریف است و سطح اسفنجی آن کم است. پس قطعا این سنگ بی کیفیت و ارزان قیمت است. در بعضی موارد این سنگ را به کارخانه‌ها برده و برای زیبایی ظاهری آن تغییراتی روی آن ایجاد می‌نمایند.

همین امر موجب افزایش قیمت در این سنگ خواهد شد. ولی عمده‌ترین تفاوت در قیمت این سنگ نوع سنگ و کیفیت آن است. برای مثال بهترین سنگ پا در سواحل یونان یافت می‌شود و گران‌ترین نوع این سنگ نسبت به بقیه است. ولی در کل قیمت سنگ پا زیاد نیست و برای خرید آن نیاز به پرداخت هزینه زیادی ندارید. می‌توانید با مبلغ بسیار کمی آن را تأمین کنید مگر آنکه بخواهید از سنگ پاهای برقی که به تازگی وارد بازار شده‌اند خریداری کنید.

سخن آخر این که از پوکه معدنی بادامی قروه می‌توانید به عنوان یک سنگ پای طبیعی مرغوب و با کیفیت استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سنگ پا مرغوب و درجه یک و یا قیمت پوکه معدنی با کیفیت با شماره تلفن ۰۹۱۸۳۷۲۲۱۳۸ تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول سنگ پا

سنگ پا سنگ آذرین درونی است یا بیرونی؟

سنگ پا نوعی سنگ آذرین بیرونی است که از سرد شدن گدازه‌های جاری شده در سطح زمین به وجود می‌آید.

جنس سنگ پا در پوست های حساس چه تاثیری دارد؟

باید گفت که نکته مهم، جنس این سنگ است. برخی از انواع پومیس سفید و رنگ روشن، با آنالیز فیزیکی خاص، نرم‌تر و لطیف‌تر هستند. این نوع سنگ پاها اغلب وارداتی می‌باشند و دارای محبوبیت بیشتری نزد افراد هستند، زیرا به علت بافت نرم و لطیف سنگ پامیس، برخی از انواع فرآوری شده و صیقل داده شده آن  برای پوست بدن مصارف مختلفی دارند. اما باید مواظب باشید که سنگ پای اسکوریا هرگز برای پوست صورت و بدن مناسب نیست.

امیدوارم در این مقاله، مطالب مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. در صورت هر گونه سوال و نظر در بخش نظرات با شما در ارتباط خواهیم بود.

4.4/5 - (42 امتیاز)

1 دیدگاه دربارهٔ «سنگ پا چیست و آیا سنگ پا همان پوکه معدنی است؟»

  1. سلام
    خسته نباشید ممنون بابت مقاله خوب سنگ پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *