خانه » دانستنی پوکه معدنی » نحوه استخراج پوکه معدنی

نحوه استخراج پوکه معدنی

نحوه استخراج پوکه معدنی قروه

پوکه معدنی قروه یکی از مصالح بسیار پرکاربرد در صنعت در ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی می‌باشد که برای ایجاد زیرساخت‌ها و سازه‌ها نقش بسیار مهمی دارد. این سنگ معدنی از مواد آتشفشانی تولید می‌شود و معادن آن نیز در اطراف همین کوه‌ها وجود دارد. بنابراین برای به‌دست آوردن این سنگ باید آن را از معادن پوکه استخراج کرد. اما نحوه استخراج پوکه معدنی چگونه است؟ شاید این برای شما نیز سوال باشد. با ما همراه باشید تا در مورد این عملیات توضیحات کامل را ارائه دهیم.

نحوه استخراج پوکه معدنی

پوکه نوعی سنگ آذرین می‌باشد که از ماگمای فوران شده از کوه آتشفشان تولید می‌شود. وقتی این ماگما به سطح زمین می‌رسد به سرعت سرد می‌شوند و سنگ‌های طبیعی را به وجود می‌آورند. این سنگ‌ها همان پوکه‌های معدنی هستند که باید آن‌ها را استخراج کرد. در گذشته این سنگ‌ها را تنها با روش‌های حفاری از زیر زمین استخراج می‌کردند. اما امروزه با تجهیزات پیشرفته این کار را انجام می‌دهند تا با مواد ضایعاتی مخلوط نشود. استخراج پوکه خود مراحلی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اکتشاف معادن پوکه

اولین کار در مراحل تولید پوکه معدنی اکتشاف یک منبع برای استخراج پوکه می‌باشد. منبع مناسب برای پوکه همان کوه آتشفشانی می‌باشد، اما لازم است این کار با تکنیک‌های اکتشافی انجام گیرد. پوکه‌هایی که در این معادن وجود دارند باید از نظر کیفیت درجه مناسبی داشته باشند. درغیراین‌صورت برای هیچ کاری قابل استفاده نخواهند بود و نمی‌توان بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد. بنابراین باید کیفیت معدن شناسایی شده بررسی شود.
برای اینکه کیفیت معدن پوکه را بسنجند، ابتدا یک نمونه از سنگ را با روش‌های بخشی و کانسار کانی برمی‌دارند و در آزمایش‌های مخصوص با کمک چند تست آزمایش می‌کنند. در این آزمایش‌ها اطلاعات مربوط به عیار و تناژ سنگ را به‌دست می‌آورند و سود حاصل از آن را نیز محاسبه می‌کنند. بعد از محاسبه این اطلاعات بررسی می‌کنند که آیا امکان معدن کاری بر روی این کوه وجود دارد یا نه. برای اکتشاف معادن پوکه باید دسترسی پذیری منطقه مورد نظر نیز در نظر گرفته شود. برای مثال یکی از معیارهای مربوط به دسترسی پذیری نزدیک بودن به جاده اصلی می‌باشد.

نحوه استخراج پوکه معدنی

ثبت معدن و اخذ مجوز بهره‌برداری

برای ثبت هر نوع معدنی باید شرایط و ملزومات ویژه را رعایت کنید. در مورد معدن پوکه نیز شرایط به همین صورت است. در این مرحله از استخراج پوکه معدنی باید نقشه‌های مناسبی را از محل معدن تهیه کنید و آن را به سازمان‌های مربوط ارائه دهید. وضعیت معدن بررسی می‌شود و وقتی تایید شد، معدن به ثبت می‌رسد. بعد از این کار باید برای پروانه بهره‌برداری اقدام کرد، که این کار نیز باید مراحل خاص خود را طی کند. اگر با شخص متقاضی دهنده بهره‌برداری موافقت شود، ‌می‌تواند بهره‌برداری از معدن را شروع کند. باید گفت که بهره‌برداری بدون پروانه از معدنی که به ثبت رسیده است، غیر مجاز است.

لایه روبی و باطله برداری

بعد از اینکه تمامی مجوزهای لازم اخذ شد، باید معدن پوکه را لایه برداری کرد تا از زباله‌ها و مواد متفرقه جدا شوند.
در این مرحله با کمک بلدوزر سطح معدن صاف می‌شود و محل قرارگیری تجهیزات بهره‌برداری مانند کوبیت، سیلو، هیدوکن و نوارهای نقاله نیز تعیین می‌شود. با کمک بلدوزر ترانشه حفر می‌شود تا بتوان پوکه‌ها را بهتر استخراج کرد. بعد از این کار باید عملیات باطله برداری انجام شود. باطله برداری عملیاتی است که سنگ و خاک متفاوت با پوکه از لایه‌های پوکه جدا می‌شوند. بعد از این مرحله از استخراج پوکه معدنی، عملیات پله بندی انجام می‌شود که در آن پله‌هایی با ارتفاع حدود ۶ متر و عرض ۱۵ الی ۲۰ متر که مناسب برای رفت و آمد وسایل نقلیه و تجهیزات معدنی هستند، ایجاد می‌شود.

نحوه استخراج پوکه معدنی

استخراج و انتقال پوکه

بعد از اینکه عملیات آماده‌سازی معدن پوکه انجام شد، بالاخره نوبت به استخراج پوکه می‌رسد. برداشت پوکه‌های معدنی با کمک تجهیزاتی مانند لودر، بلدوزر، دستگاه سنگ تراش، بیل مکانیکی و … انجام می‌شود. وقتی پوکه‌ها استخراج شدند با ماشین‌های کمپرسی بارگیری می‌شوند و به کارخانه فرستاده می‌شوند. قطعات بزرگ سنگ پوکه به قطعات کوچک‌تر و سایزهای مختلف تبدیل می‌شوند. در نهایت پوکه‌های معدنی با توجه به سایزهای مختلفی که دارند، دسته‌بندی می‌شوند و در کاربردهای مختلف به مصرف می‌رسند. پوکه معدنی بادامی، پوکه معدنی نخودی، پوکه معدنی عدسی، پوکه معدنی ماسه‌ای ، پوکه معدنی فندقی و پوکه معدنی مخلوط از انواع پوکه معدنی می‌باشند.

دانه بندی و جداسازی پوکه معدنی

وقتی پوکه معدنی‌ها به کارخانه رسیدند نوبت به عملیات خرد کردن آن‌ها می‌رسد. وقتی این سنگ‌ها خرد شدند و سایزهای مختلف گرفتند باید هر پوکه با سایز خاص خود در یک گروه قرار گیرد. بعد از دسته‌بندی پوکه و جداسازی آن نوبت به بسته‌بندی پوکه می‌رسد و بر روی این بسته‌بندی‌ها نام و مشخصات پوکه درج می‌شود.

در نهایت نیز پوکه بسته‌بندی شده و یا فله‌ای به‌دست خریداران ارسال می‌شود.

 

نحوه استخراج پوکه معدنی

 

دریافت قیمت پوکه معدنی

 

خلاصه عملیات استخراج پوکه معدنی

همانطور که بیان کردیم ابتدا یک معدن مناسب از پوکه معدنی کشف می‌شود و بعد از اینکه از مرغوبیت پوکه‌های آن اطمینان پیدا شد نیاز است که معدن تصحیح شود. وقتی عملیات تصحیح انجام شد معدن باید لایه روبی و زباله برداری شود و سپس آماده استخراج است. استخراج پوکه معدنی توسط دستگاه‌هایی مانند سنگ تراش، حفار کابل دار و بولدوزر انجام می‌گیرد.
بعد از اینکه سنگ‌های پوکه به‌دست آمدند باید آن‌ها را توسط کامیون به کارخانه برسانید تا آن‌ها را خرد کنند. پوکه‌ها با سایزهای مختلف در جدول بندی قرار می‌گیرند تا هر سنگ در دسته خود با نام مشخص قرار گیرد. در نهایت نیز پوکه‌ها بسته‌بندی می‌شوند و به دست مشتری می‌رسند.

چند دلیل شهرت یافتن پوکه معدنی

پوکه معدنی به دلیل مرغوبیت بالایی که دارد شهرت فراوانی یافته است که ما در اینجا به چند مورد از آنها اشاره کوتاهی خواهیم کرد.

  1. عایق سرما
  2. عایق گرما
  3. وزن کم
  4. وجود تخلخل بالا
  5. عایق صدا
  6. مقاوم در برابر ضربه و حرارت
  7. به همراه داشتن املاح معدنی
  8. قابلیت سیم‌کشی و لوله‌کشی
  9. محافظت در برابر آفت‌ها
  10. محافظت در برابر حشرات

جمع بندی

ما در این مطلب درمورد نحوه استخراج پوکه معدنی صحبت کردیم. همان‌طور که دیدید پوکه معدنی طی عملیات زمان‌بر استخراج و به دست مصرف کنندگان می‌رسد. پوکه‌ها در درجه‌های مختلفی برای استفاده وجود دارند. پوکه درجه ۱، ۲ و ۳. طبیعی است که قیمت پوکه درجه یک نسبت به دیگر انواع آن گران‌تر است. شما خریداران گرامی نیز می‌توانید خرید پوکه معدنی خود را در همین سایت انجام دهید. اگر نیاز به راهنمایی در مورد خرید دارید می‌توانید با ما در پوکه قروه تماس حاصل فرمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *