خانه » دانستنی پوکه معدنی » مقایسه فوم بتن با پوکه ریزی

مقایسه فوم بتن با پوکه ریزی

مقایسه کف سازی بتن با پوکه معدنی

مقایسه فوم بتن با پوکه ریزی کمک می‌کند تا قبل از عملیات کف سازی ساختمان بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. این روش‌ها برای پر کردن فضای کف ساختمان‌ها و ایجاد تراز مسطح انجام می‌شوند. امروز در سایت پوکه معدنی قروه قصد داریم دو روش کف سازی را باهم مقایسه کنیم. پس با ما باشید تا مقایسه فوم بتن با پوکه ریزی را انجام دهیم.

کف سازی چیست؟

پس از سفت کاری در بنای ساختمان عمل کف سازی انجام می‌گردد تا بنا قابل سکونت گردد. و پس از آن خاکریزی، پوکه ریزی و یا ملات ریزی انجام می‌شود و در آخر موزاییک و سرامیک و … انجام می‌گردد. پس به عملیات بعد از سفت کاری ساختمان که باعث قابل سکونت می‌شود را کف سازی می‌گویند.

ویژگی های کف سازی خوب

یک عملیات کف سازی خوب، باید ویژگی هایی مثل: عایق بودن، محکم بودن، چسبندگی مطلوب . کم هزینه بودن را دارا باشد.
کف سازی باید عایق صدا، هوا گرد و خاک، موجودات و رطوبت باشد تا به عمر و آسایش بیشتر ساختمان کمک کند و همچنین باید محکم و دارای مقاومت بالا در برابر فشارها باشد تا هم از تاسیسات درون خود در برابر فشارها مواظب نماید و هم به ساختمان استحکام بیشتری ببخشد. از طرف دیگر باید چسبندگی و یکپارچی بالایی داشته باشد و در آخر باید بصرفه و با قیمت ارزان قابل اجرا باشد. ویژگی‌های کف سازی خوب:

  • عایق بودن
  • محکم بودن
  • چسبندگی بالا
  • کم هزینه بودن

فوم بتن چیست؟

فوم بتن که با نام بتن سبک نیز شناخته می‌شود با ترکیب موادی مثل سیمان، آب، ماسه، فوم کف زا که نوعی ماده شیمیایی بر پایه پروتئین حیوانی می‌باشد، به‌دست می‌آید. در برخی دیگر از انواع فوم بتن می‌توان از مواد دیگری مثل سیلیس استفاده کرد. چگالی فوم بتن نسبت به بتن معمولی بسیار کمتر است، به همین دلیل است که در کاهش بار مرده ساختمان نقش مفیدی دارد. علاوه‌براین به عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز کاربرد دارد.

فوم بتن چیست؟

برخی از ویژگی‌های مهم فوم بتن شامل موارد زیر می‌باشد:

  • فوم بتن نسبت به بتن معمولی سبک‌تر است.
  • چسبندگی و استحکام این مصالح ساختمانی بسیار بالا می‌باشد.
  • سیمانی که برای تهیه فوم بتن استفاده می‌شود، بسیار کمتر از سیمان مصرفی برای بتن معمولی است.
  • کار با فوم بتن برای شیب‌بندی بسیار راحت‌تر از کار با بتن معمولی می‌باشد.
  • خشک شدن فوم بتن در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود.
  • مقاومت و استحکام فوم بتن در مقایسه با بتن معمولی بسیار بیشتر است.

نحوه کف سازی با فوم بتن

  1. وقتی کار تاسیسات ساختمان به پایان رسید، بخش‌هایی که قرار است با فوم پوشش داده شوند باید از نخاله‌های ساختمانی پاک شوند. به‌خصوص نخاله‌هایی که گچی هستند اگر در زیر کف باقی بمانند باعث جذب رطوبت و افزایش حجم می‌شوند.
  2. بعد از این مرحله برای اینکه کف ساختمان را تراز کنند، عملیات کروم بندی انجام می‌شود.
  3. در این مرحله مواد مورد نیاز برای تهیه فوم بتن سبک و مقاوم را آماده می‌کنند. برای این کار نیاز به آب، سیمان و ماسه بادی می‌باشد. این مصالح را در دستگاه می‌ریزند.
  4. سپس فوم را نیز با فشار زیاد به این مواد اضافه می‌کنند. دستگاه فوم ساز، ترکیب کردن این مواد را تا وقتی که به یک ماده سیال، روان و غلیظ برسد ادامه می‌دهد.
  5. بعد از اینکه فوم بتن آماده شد، با کمک تجهیزاتی مثل پمپاژ و شلنگ‌های مخصوص می‌توان آن را برای کف سازی ساختمان استفاده کرد.

پوکه معدنی چیست؟

پوکه نوعی سنگ معدنی است که با سرد شدن مواد مذابی که از کوه آتشفشان فوران می‌کنند به‌دست می‌آید. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سنگ معدنی باعث شده‌اند که در زمینه‌های مختلفی مانند کشاورزی، ساخت و ساز، نساجی، شیب بندی و … استفاده شود. از ویژگی‌های پوکه معدنی می‌توان وزن مخصوص پوکه معدنی، درجه سختی بالا، عایق صوت و حرارت، تخلخل بالا، بافت اسفنجی، مقاومت بالا در برابر فشارهای خارجی، چگالی بسیار پایین و شناور شدن بر روی آب را نام برد.

پوکه معدنی چیست؟

نحوه کف سازی ساختمان با پوکه معدنی

شیب بندی با کمک پوکه ریزی از دو طریق انجام می‌گیرد. در مقایسه فوم بتن با پوکه ریزی، تنوع روش‌ها نیز قابل توجه است.

  • روش اول کف سازی با پوکه ریزی این است که بعد از اینکه عملیات کروم بندی انجام شد، باید پوکه‌های ریز بر روی کف ریخته شوند و به‌طور یکنواخت پخش شوند. بعد از این کار ملات سیمان را روی آن می‌ریزند و  عملیات تسطیح را انجام می‌دهند.
  • روش دوم پوکه ریزی به این صورت است که پوکه‌ها را با سیمان و آب مخلوط می‌کنند تا ملاتی به‌دست آید و آن را بر روی کف بریزند و سپس آن را تسطیح کنند.

مقایسه فوم بتن با پوکه ریزی

برای اینکه بتوانیم مقایسه فوم بتن با پوکه ریزی را انجام دهیم، بهتر است مزایا و معایب این دو را بررسی کنیم.

  • یکی از مهم‌ترین مزایای پوکه ریزی نسبت به فوم بتن وزن سبک پوکه می‌باشد.
  • از برتری‌هایی که فوم بتن نسبت به پوکه ریزی دارد این است که زمان عملیات را کاهش می‌دهد.
  • پوکه معدنی دارای مقاومت فشاری بیشتری نسبت به فرم بتن می‌باشد. به همین دلیل اگر در کف ساختمان از پوکه معدنی استفاده شود مقاومت بیشتری پیدا می‌کند.
  • عملیات فوم بتن با استفاده از تجهیزاتی مثل شلنگ و پمپاژ صورت می‌گیرد. این باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.
  • عملیات کف سازی با پوکه ریزی در مقایسه با فوم بتن به حجم آب کمتری نیاز دارد.
  • برای تهیه فوم بتن در مرحله مخلوط کردن مواد باید به اندازه مواد و اختلاط آن‌ها دقت داشت که کیفیت آن کاهش پیدا نکند. در غیر این صورت ممکن است فوم بی‌کیفیتی به دست آورید و این باعث مشکلات بسیار بزرگی در ساختمان شود. حتی گاهی اوقات مجبور به جمع کردن کامل کف ساختمان خواهید شد.

مقایسه فوم بتن با پوکه ریزی

  • یکی از مشکلاتی که در کف سازی با فوم بتن وجود دارد این است که حجم ارتفاع آن بعد از اینکه خشک شد به اندازه ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.
  • همانطور که می‌دانید پوکه معدنی یک ماده عایق در برابر حرارت و آتش سوزی می‌باشد. اما فوم بتن در مواد تشکیل دهنده خود ماده شیمیایی دارد که خود به آتش سوزی دامن زده و سرعت شعله ور شدن و تولید گازهای سمی را فزایش می‌دهد.
  • پوکه معدنی در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت بسیار بالایی دارد. اما فوم بتن ممکن است در سرما دچار شکستگی شود زیرا در برابر تغییرات آب و هوا مقاومت خوبی ندارد.
  • یکی از مزایای پوکه معدنی نسبت به فوم بتن عمر طولانی آن است. اما فوم این ویژگی را ندارد و ممکن است از بین برود.
  • ملات مورد نیاز در پوکه ریزی نسبت به فوم بتن بسیار کمتر است.
  • از دیگر مزایایی که پوکه معدنی نسبت به فوم بتن دارد این است که این سنگ در برابر حشرات نیز غیر قابل نفوذ است.
  • با توجه به ویژگی‌هایی که در مقایسه فوم بتن با پوکه ریزی انجام دادیم، می‌توان دریافت که استفاده از پوکه معدنی برای ساخت کف ساختمان نسبت به فوم بتن بسیار مناسب‌تر است.

دریافت قیمت پوکه معدنی

جمع بندی

پیمانکاران برای شیب‌بندی و کف‌سازی ساختمان از روش‌هایی مثل پوکه ریزی و فوم بتن استفاده می‌کنند. ما در مطلب مقایسه فوم بتن با پوکه ریزی ویژگی‌های هر یک را بیان کردیم تا بتوانیم در مقایسه این دو به شما کمک کرده باشیم. شما نیز می‌توانید با توجه به بودجه پروژه و زمانبندی خود یکی از این دو روش را انتخاب نمایید. اگر برای عملیات ساخت و ساز خود نیاز به پوکه معدنی دارید می‌توانید با ما در مجموعه پوکه قروه در ارتباط باشید. قیمت روز پوکه معدنی قروه در همین سایت قرار داده شده است.

 

4.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *