خانه » دانستنی پوکه معدنی » مقاوم سازی با پوکه معدنی و مزیت های آن

مقاوم سازی با پوکه معدنی و مزیت های آن

مقاوم سازی با پوکه معدنی فلاح

در مطالب پیشین با کاربردهای پوکه معدنی آشنا شدید و می‌دانید که از پوکه معدنی در کشاورزی، باغداری، صنعت نساجی، تصفیه آب، ساخت بلوک، تهیه بتن و… استفاده می‌شود. اما مقاوم سازی با پوکه معدنی از مواردی است که اهمیت بسیار فراوانی دارد.

مقاوم سازی با پوکه معدنی کمک زیادی به استحکام و دوام ساختمان می‌کند. به دلیل افزایش جمعیتی که امروزه شاهد آن هستیم نیاز به ساختمان‌های بلند و غول پیکر چند برابر شده است. این سازه‌های غول پیکر نیاز دارند که بسیار مقاوم ساخته شوند تا در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله مقاومت خوبی داشته باشند تا فرو ریخته نشوند. مقاوم سازی با پوکه معدنی یکی از راه حل‌هایی است که می‌توان برای این سازه‌ها در نظر گرفت.

منظور از مقاوم سازی با پوکه معدنی چیست؟

پوکه‌ای که برای مقاوم سازی استفاده می‌شود همان پوکه معدنی است که نوعی سنگ طبیعی و بسیار کاربردی می‌باشد. در گذشته انواع مختلفی از مصالح ساختمانی و مستحکم برای ساخت و ساز استفاده می‌شد. اما مزیت پوکه به دیگر مصالح ساختمانی دارد سبک بودن آن می‌باشد. سنگ‌هایی مانند شن و ماسه مقاومت فیزیکی و فشاری بالایی دارند. اما وزن آن‌ها نیز سنگین است. این ویژگی باعث می‌شود که بار مرده ساختمان افزایش پیدا کند. افزایش بار ساختمان در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. به همین دلیل باید از سبکدانه‌هایی مانند پوکه معدنی برای مقاوم سازی ساختمان استفاده کرد. با این کار می‌توان در عین سبک سازی سازه، مقاومت آن را نیز بالا برد.

ویژگی پوکه برای مقاوم سازی ساختمان

یکی از مشخصات اصلی پوکه که باعث می‌شود یک ماده بسیار مناسب در برابر سنگدانه‌ها باشد، وزن، استحکام و مقاومت آن می‌باشد. از دیگر مشخصات فنی پوکه معدنی این است که مقاومت فشاری بسیار بالایی دارد. این ویژگی به دلیل نحوه تشکیل آن از سرد شدن گدازه‌های آتشفشانی می‌باشد. به دلیل اینکه مواد تشکیل دهنده این سنگ در شرایط سختی مانند دمای بالا باعث تشکیل آن شده‌اند، این سنگ معدنی بسیار مقاوم و مستحکم می‌باشد.

ویژگی پوکه برای مقاوم سازی ساختمان
همانطور که در مطالب قبلی بیان کردیم به هنگام تشکیل این سنگ‌ها، گاز و بخارات موجود در گدازه با سرعت و فشار بالا از آن‌ها خارج می‌شوند. در نتیجه این کار حفره‌هایی در سنگ‌ها به‌وجود می‌آید. این فرایند باعث متخلخل شدن و سبک شدن پوکه معدنی می‌شود. به این صورت است که پوکه‌هایی با مقاومت بالا برای مقاوم سازی ساختمان تشکیل می‌شود. خوشبختانه انواع پوکه معدنی قروه با کیفیت بالا در غرب کشور واقع در استان کردستان به فراوانی یافت می‌شود.

چرا مقاوم سازی ساختمان با پوکه معدنی اهمیت دارد؟

در ابتدای مقاله نیز بیان کردیم که افزایش جمعیت انسان‌ها باعث شده است که نیاز به مسکن افزایش پیدا کند. اما از طرف دیگر فضای کافی برای ساخت و ساز ساختمان‌ها وجود ندارد. کمبود فضا باعث شد که راه حلی مانند ساختمان‌های چند طبقه و آسمان خراش‌ها ساخته شوند. غول پیکر شدن ساختمان‌ها به معنی سنگین شدن بار آن‌ها می‌باشد.
اما تنها مشکل مربوط به کمبود جا برای ساختمان سازی نیست.
یکی دیگر از دلایل استفاده از پوکه برای مقاوم سازی ساختمان فرونشست زمین می‌باشد. از آنجا که جمعیت انسان‌ها بر روی زمین از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند، لایه‌های سطحی پوسته زمین در معرض فرونشست قرار می‌گیرند. زیرا لایه‌های زیرین با تخلیه آب سست می‌شوند. در مناطقی که گسل و شکاف‌های طبیعی فراوانی نیز وجود دارد، مانند کشور ما مناطق زلزله خیز هستند و و این خطر پررنگ‌تر می‌شود.
در چنین شرایطی که بیان کردیم مقاوم سازی ساختمان و سبک سازی آن یک امر ضروری می‌باشد.

روش‌های مقاوم سازی ساختمان با پوکه معدنی

جداره سازی با پوکه

یکی از روش‌های بسیار موثر برای مقاوم سازی، کاربرد پوکه در جداره‌های ساختمان می‌باشد. وقتی در فضای بین دیوارهای ساختمان از پوکه استفاده می‌کنید، دیوارها در برابر رطوبت و بارهای جانبی مقاومت پیدا می‌کنند. علاوه‌براین دیوارها نسبت به حرارت نیز عایق خواهند شد.

جایگزینی پوکه با ماسه

از دیگر روش‌های مقاوم سازی ساختمان این است که به جای ماسه از پوکه معدنی استفاده کنیم. این ماده می‌تواند یک جایگزین سبک به جای سنگ‌های سنگین شن و ماسه باشد. با این کار ساختمان از ویژگی‌های پوکه معدنی مانند مقاومت در برابر آتش برخوردار می‌شود.

 

دریافت قیمت پوکه معدنی

کاربرد پوکه در مقاوم سازی ساختمان و مزایای آن

  • اولین مزیت این سنگ معدنی کاهش وزن سازه و کمک به اجرای اصولی سبک سازی ساختمان می‌باشد.
  • استحکام بالای پوکه معدنی باعث می‌شود در عین اینکه سازه بسیار سبک وزن است، اما مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد.
  • با کمک پوکه معدنی برای مقاوم سازی ساختمان، نیاز به مصالح دیگری مانند شن، ماسه، بتن و گچ کاهش پیدا می‌کند. بنابراین هزینه‌های کلی ساخت و ساز کمتر می‌شود.
  • منظور از مقاوم سازی ساختمان، تنها در برابر زلزله نیست. بلکه سازه باید در برابر موارد گوناگونی مانند انتقال صوتی و انتقال دما و حرارت نیز مقاوم باشد. با استفاده از پوکه معدنی قروه در ساختمان سازی می‌توان هزینه‌های اضافی برای عایق‌بندی را کاهش داد. زیرا این سنگ خود قابلیت عایق بودن را دارد.
  • کار کردن با پوکه معدنی بسیار آسان است و نیاز به تجهیزات خاصی نیست. از طرف دیگر به دلیل اینکه وزن کمی دارد، همچنین بلوک‌های سبک پوکه‌ای نیز سرعت ساخت و ساز را بالا می‌برند.
  • سیم کشی برق و تاسیسات ساختمانی را با کمک پوکه می‌توان بهتر و راحت‌تر انجام داد. زیرا این پوکه‌های معدنی قابلیت کاورپذیری خوبی دارند. همچنین فشار و وزن کمی را روی تاسیسات وارد می‌کند.
  • قیمت پوکه معدنی در مقایسه با دیگر مصالح ساخت و ساز که ضد زلزله هستند، بسیار ارزان می‌باشد.
  • هزینه حمل و نقل پوکه معدنی و بلوک‌های سبک پوکه‌ای، همچنین هزینه کارگران بسیار کمتر از دیگر مصالح می‌باشد.
  • ساختمان‌هایی که با مصالحی مانند پوکه معدنی و بلوک‌های سبک ساخته می‌شوند، ماندگاری و دوام بسیار بیشتری دارند. به همین دلیل عمر بسیار طولانی دارند و خیلی دیرتر به ساختمان کلنگی تبدیل می‌شوند.

جمع‌بندی

مجموعه پوکه معدنی قروه یکی از تولید کنندگان بدون واسطه پوک معدنی می‌باشد که امکان ارسال انواع پوکه معدنی به سراسر کشور را با پایین‌ترین قیمت‌ها و کیفیت بالا انجام می‌دهد. مجموعه ما با در دست داشتن معادن استخراج پوکه، تمامی امور تولید و تحویل محصول به مشتریان را بدون واسطه انجام می‌دهد. به همین دلیل شما می‌توانید پوکه معدنی مورد نظر خود را با کمترین قیمت دریافت کنید. برای راهنمایی در مورد انواع پوکه معدنی، نحوه خرید و هرگونه سوالی در این زمینه با ما تماس بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *