خانه » دانستنی پوکه معدنی » روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب

روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب

روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب

در مقاله‌های پیشین برای شما درباره‌ی انواع پوکه و کاربرد پوکه معدنی توضیحات لازم را دادیم. پس می‌دانید پوکه نوعی سنگ است که به دو شکل صنعتی و پوکه معدنی به بازار عرضه می‌شود. حال در این مقاله قصد داریم روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب را برای شما توضیح دهیم و انواع آن را نام ببریم. علاوه بر این هدف ما از این مقاله تشخیص پوکه معدنی مرغوب از پوکه معدنی نامرغوب برای شما عزیزان است. در ادامه با ما همراه باشید.

پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی سنگدانه‌های سبک و ریزی هستند که بر اثر فعالیت آتشفشان بصورت مواد مذاب از آن آتشفشان خارج می‌شوند. این مواد مذاب پس از خارج شدن به زمین  می‌نشیند و سپس سرد می‌شوند. بعد از سرد شدن تشکیل پوکه معدنی را می‌دهند. پوکه معدنی در سایزها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود که هرکدام از این پوکه‌ها بر اساس اندازه‌هایشان کاربردهای متفاوتی دارند. پوکه معدنی دارای تخلخل بسیار بالایی است و همین موجب شده تا این سنگ بسیار مقاوم شناخته شود. پوکه معدنی نوعی سنگ متخلخل است که از مواد سیلیکاتی تشکیل می‌شود و در دسته سنگ‌های آذرین قرار می‌گیرد و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. این سنگ معدنی وزن بسیار کمی دارد و در اندازه‌ها و جنس‌های مختلفی به چشم می‌خورد. رنگ آن در رنگ‌های سفید، خاکستری، مشکی، کرمی و قهوه‌ای دیده می‌شود. پوکه معدنی انواع گوناگونی دارد که عبارت‌اند از:

  1. پوکه معدنی سیاه
  2. پوکه معدنی سفید
  3. پوکه معدنی بادامی
  4. پوکه معدنی فندوقی
  5. پوکه معدنی نخودی
  6. پوکه معدنی عدسی
  7. پوکه معدنی ماسه‌ای

انواع پوکه معدنی مرغوب

قبل از اینکه بخواهیم در مورد روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب صحبت کنیم، لازم است که ابتدا انواع پوکه معدنی را بشناسیم.

پوکه معدنی بادامی

این نوع پوکه با نام‌های پوکه گردویی، پوکه سقف زنی یا پوکه سقف نیز شناخته می‌شود. سایز پوکه بادامی ۱۸ تا ۲۵ میلی‌متر و وزن ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در متر مکعب دارد. از این پوکه برای شیب‌بندی پشت بام و طبقات ساختمان استفاده می‌شود.

 

 

پوکه معدنی ماسه‌ای

کوچک‌ترین سایز در بین انواع پوکه معدنی مربوط به پوکه ماسه‌ای است که اندازه آن ۰ تا ۵ میلی‌متر و وزن ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم در متر مکعب دارد. از این پوکه برای تولید بلوک‌های سبک، لیکا، بتن، تیغه دیواری و بلوک سقفی استفاده می‌شود.

پوکه معدنی نخودی

سایز پوکه نخودی ۵ تا ۱۰ میلی‌متر و وزن آن ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم در هر متر مکعب می‌باشد. سایز این پوکه‌ها نسبت به پوکه‌های ماسه‌ای بزرگتر است و به دلیل وزن بسیار سبک خود برای پایین آوردن وزن طبقات ساختمان بسیار مناسب است.

پوکه معدنی نخودی

پوکه معدنی سیاه

سایز پوکه معدنی سیاه ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر می‌باشد و در شهر قروه به استخراج می‌رسد. رنگ پوکه‌ها سیاه، خاکستری مایل به قهوه‌ای و رنگ‌های تیره می‌باشد. وزن بسیار سبکی دارد به همین دلیل برای فعالیت‌های ساختمانی، تهیه بلوک، شیب‌بندی، کشاورزی، سنگ پا به کار می‌رود.

پوکه معدنی سفید

نام دیگر پوکه سفید پومیس است و سایز آن به اندازه پوکه سیاه می‌باشد. این نوع پوکه در شهر تبریز به تولید می‌رسد، جنس آن نرم و آهکی و سفید رنگ است. در مناطق خشک کشور از این پوکه در ترکیب با پوکه سیاه استفاده می‌شود.

پوکه معدنی عدسی

اندازه پوکه معدنی عدسی ۳ تا ۷ میلی‌متر و وزن آن چیزی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم در متر مکعب است. سایز این پوکه در برابر انواع پوکه ماسه‌ای و نخودی بزرگتر است و برای عملیاتی مانند کف سازی ساختمان و تهیه بلوک‌های سبک کاربرد دارد.

پوکه معدنی عدسی

پوکه معدنی فندقی

ابعاد پوکه فندقی ۵ تا ۱۰ میلی‌متر بوده و شبیه به پوکه نخودی می‌باشد. اما وزن آن نسبت به پوکه نخودی سبک‌تر و ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم است. پرکاربردترین پوکه، همین پوکه فندقی است که برای کاربردهایی مثل شیبدار کردن سقف، استفاده به عنوان عایق سرما و صوت و کف‌سازی طبقات به مصرف می‌رسد.

پوکه معدنی مرغوب چگونه تشکیل می‌گردد؟

همانطور که در مطالب قبلی خواندید هنگامی که آتشفشان شروع به فعالیت کند از دهانه آتشفشان موادی به شکل گاز، مایع و جامد خارج می‌گردد که به سطح زمین می‌آیند و پوکه معدنی مرغوب را تشکیل می‌دهند. اما تشکیل پوکه معدنی مرغوب به همین جا ختم نمی‌شود. بعد از تشکیل شدن پوکه معدنی توسط ماشین آلات مخصوص سطح پوکه‌ها لایه روبی شده و بعد از لایه روبی نوبت به استخراج پوکه معدنی مرغوب می‌رسد. استخراج پوکه معدنی مرغوب توسط بولدوزر انجام می‌شود.

پوکه معدنی عالی و درجه یک چیست؟

پوکه معدنی سنگ دانه‌های سبک و کوچکی هستند که میزان تخلخل آن‌ها بسیار بالا است. این سنگ دانه‌ها بصورت مواد مذاب از آتشفشان خارج می‌شوند و پس از سرد شدن تبدیل به پوکه معدنی عالی و درجه یک می‌شوند.

پوکه معدنی عالی و درجه یک بر اساس اندازه‌شان گروه بندی می‌شوند. گروه‌های سنگ پوکه عبارت‌اند از: پوکه معدنی عالی و درجه یک نخودی، پوکه معدنی و درجه یک ماسه‌ای، پوکه معدنی عالی و درجه بادامی، پوکه عالی و درجه یک پومیس، پوکه عالی و درجه یک سیاه.  

پوکه معدنی عالی و درجه یک چیست؟

ویژگی‌های پوکه معدنی مرغوب

قبل از اینکه روش‌ تشخیص پوکه معدنی مرغوب را بیان کنیم ابتدا باید ویژگی‌های پوکه معدنی مرغوب را بدانیم.

  • پوکه مرغوب در بافت خود دارای تخلخل و حفره‌های فراوانی می‌باشد.
  • این پوکه‌ها در عین داشتن وزن سبک، دارای درجه سختی و استحکام بالایی هستند و در برابر فشار و شرایط فیزیکی مختلف بسیار محکم هستند و دچار شکستگی نخواهند شد.
  • پوکه‌های معدنی در برابر صدا و حرارت عایق هستند و در دماهای بالا نیز دچار تغییر شکل نخواهند شد.
  • این پوکه‌ها به دلیل وزن سبک و چگالی کمی که دارند بر روی آب شناور خواهند ماند.
  • سنگ معدنی پوکه هیچ واکنش شیمیایی از خود نشان نمی‌دهد، زیرا ph آن صفر است. بنابراین اگر با مصالح ساختمانی ترکیب شود هیچ ضرری ندارد.
  • پوکه‌ها دارای ماندگاری بالایی هستند و برای سال‌ها بدون هیچگونه تغییری می‌مانند.

روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب

مهم‌ترین سوالی که در ذهن هر خواننده‌ای شکل می‌گیرد این است که روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب چگونه است؟ در این بخش به این موضوع می‌پردازیم.

  • یک روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب این است که به سطح صاف و فراوانی تخلخل آن توجه کنیم. اگر سطح پوکه معدنی صاف باشد، حفره‌های آن نیز کم باشند نشان از بی‌کیفیت بودن پوکه دارد. هرچه پوکه دارای حفره‌های بیشتری باشد می‌توان گفت کیفیت بالاتری دارد.
  • همانطور که می‌دانید پوکه‌های معدنی از دل آتشفشان بیرون می‌آیند. بنابراین در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی دارند و دچار آسیب نمی‌شوند. برای اینکه بتوانید بهترین پوکه معدنی را انتخاب کنید، می‌توانید قبل از خرید تعدادی از آن‌ها را بر روی آتش قرار دهید. اگر دچار تغییر شکل نشدند و یا اینکه شکسته نشدند نشان از مرغوبیت بالای آن‌ها دارد.
  • مهم‌ترین ویژگی پوکه سبک وزن بودن آن است. بنابراین باید به وزن آن توجه کنید. اگر وزن آن در مقایسه با حجم زیاد بود قطعا این پوکه نامرغوب است.
  • پوکه‌های معدنی با کیفیت باید خالص باشند. پس توجه کنید که در دانه‌های پوکه هیچ مواد دیگری مانند شن، خاک، ماسه و … مخلوط نباشد.
  • یکی از ویژگی‌های پوکه رنگ آن است که برخی از افراد فکر می‌کنند برای تشخیص با کیفیت بودن باید به رنگ آن توجه کنند. اما این فاکتور هیچ نشانه‌ای از با کیفیت بودن یا نبودن این سنگ ندارد. رنگ‌های مختلف پوکه تنها نشان دهنده مصارف مختلف این سنگ معدنی می‌باشند.

 

ویژگی‌هایی که در انواع پوکه نیز بیان کردیم می‌توانند برای تشخیص دادن پوکه باکیفیت کمک کننده باشند. مثلا:

    1. وزن یک متر مکعب پوکه عدسی نباید بیشتر از 700 کیلوگرم شود.
    2. وزن یک متر مکعب پوکه بادامی نباید بیشتر از 600 کیلوگرم شود.
    3. وزن یک متر مکعب پوکه فندوقی نباید بیشتر از 650 کیلوگرم شود.
    4. وزن یک متر مرکب پوکه ماسه‌ای نباید بیشتر از 850 کیلوگرم شود.
    5. وزن یک متر مکعب پوکه نخودی نباید بیشتر از 650 کیلوگرم شود.

روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب

 

کاربردهای پوکه معدنی مرغوب

جاده سازی: پوکه معدنی در جاده سازی کاربرد فراوانی دارد. برای مثال در روکش سطح جاده‌ها و شن ریزی راه آهن از آن استفاده می‌شود.

ساختمان سازی: در صنعت ساختمان سازی از پوکه معدنی به عنوان سنگ بلوک ساختمانی کاربرد دارد. پوکه دانه بندی شده دارای کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان است. کاربرد عمده آن در ساختمان سازی به عنوان مصالح، در ترکیب و اجزا اصلی بتن، روکش سطحی جاده، نمای ساختمان ها، تعمیر و نگهداری و ساخت جاده و مکمل انواع ملات ها است.

تصفیه فاضلاب: یکی از مواد مهم که برای تصفیه فاضلاب ها و پس آب های سنگین از آن استفاده می‌شود پوکه معدنی است. استفاده از پوکه معدنی در تصفیه خانه ها، آب با کیفیت مطلوب تری را به وجود می‌آورد و مدت زمان بهره برداری از پوکه برابر بیشتر از شن و ماسه است.

صنعت: به دلیل توان سایندگی بالای پوکه معدنی، در صنعت نیز کاربردهای فراوانی دارد. ساخت کاغذ سنباده، صفحات دستگاه فرز، سنگ شور کردن پارچه ها و سنگ پا از جمله کاربردهای سایشی پومیس است. 

کشاورزی، گلخانه و فضای سبز: از پوکه معدنی در کشاورزی بدون خاک استفاده های فراوانی می‌شود و در کشاورزی قابلیت های زیادی دارد. از پوکه برای اصلاح و بهینه سازی خاک ضعیف، بهتر شدن آبیاری و زهکشی استفاده می‌شود زیرا باعث مرطوب نگه داشتن و تهویه مطبوع خاک  می‌شود.

قیمت پوکه معدنی مرغوب

پوکه‌های معدنی دارای کیفیت‌های گوناگون درجه ۱، درجه ۲ و درجه ۳ می‌باشند پس قیمت انواع پوکه معدنی نیز تفاوت دارد. علاوه‌براین با توجه به کاری که می‌خواهید انجام دهید مقدار پوکه معدنی که نیاز دارید نیز می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر متراژ جایی که می‌خواهید برای آن از پوکه استفاده کنید بالا باشد، باید پوکه‌های سبک‌تری را انتخاب استفاده نمایید. بنابراین لازم است که با انواع پوکه معدنی آشنایی لازم را داشته باشید. اما اگر در این مورد مشکلی دارید می‌توانید با ما در پوکه قروه تماس بگیرید تا شما را در مورد انتخاب پوکه معدنی مرغوب راهنمایی کنیم.

خرید پوکه معدنی مرغوب

با در نظر گرفتن مواردی که ذکر شد می‌توانید از خرید پوکه مرغوب و با کیفیت مطمئن شوید. با اطمینان می‌توان گفت پوکه قروه باکیفیت ترین پوکه در کشور می‌باشد. پس اگر قصد خرید پوکه مرغوب و درجه یک را دارید و به مراکز ما دسترسی ندارید می‌توانید به صورت آنلاین با ما ارتباط برقرار کنید و سفارش خود را به ثبت برسانید. با ما تماس بگیرید تا پوکه معدنی مرغوب را در هر کجا که هستید در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *