خانه » دانستنی پوکه معدنی » ذخایر پوکه معدنی جهان

ذخایر پوکه معدنی جهان

ذخایر پوکه معدنی جهان

پوکه معدنی یکی از سنگ‌هایی است که می‌توان آن را در سراسر جهان پیدا کرد، زیرا این سنگ‌ها ناشی از فوران‌های آتشفشانی هستند. در مناطق مختلفی از کشور ایران نیز این ماده ارزشمند به استخراج می‌رسد. اما این ذخایر پوکه معدنی جهان و ایران در کدام مناطق یافت می‌شوند؟ با ما در سایت پوکه معدنی قروه همراه باشید تا در این مورد اطلاعات مفیدی را بیان کنیم.

ذخایر پوکه معدنی جهان

در دنیا تنها چند کشور وجود دارند که می‌توانند پوکه معدنی را تولید کنند. رتبه اول در دنیا مربوط به ایالات متحده آمریکا است که دارای بیشترین ذخایر پوکه معدنی در سال ۲۰۱۰ بوده است. این به دلیل کوه‌های آتشفشانی فراوانی است که در این قاره وجود دارند. یکی از این کوه‌ها کوه آتشفشانی سنت هلن می‌باشد که در سال ۲۰۰۸ انفجار بسیار بزرگی در آن رخ داد. این اتفاق باعث شد که پوکه‌های معدنی فراوانی در این منطقه تولید شود. این کوه سالانه حدود ۲۵۰ میلیون تن پوکه معدنی را تولید می‌کند. در برخی موارد نیز تولید پوکه معدنی کشور آمریکا بسیار هنگفت و به بیش از یک میلیارد تن در سال می‌رسد.
تولید پوکه معدنی و ذخایر این سنگ تنها محدود به آمریکا نیستند، بلکه دیگر کشورها نیز مانند ایران در کار تولید و استخراج پوکه دست دارند. کشورهایی مانند ایتالیا، ترکیه، ایران، یونان، سوریه و شیلی از سرآمدهای تولید کنندگان پوکه معدنی می‌باشند.

پوکه معدنی در کدام کشورها وجود دارد؟

پوکه معدنی در سطح زمین به صورت گسترده وجود دارد و تمامی قاره‌ها از آن بهره‌مند هستند این سنگ اغلب در بخش‌های کف اقیانوس‌ها وجود دارد. ذخایر موجود در کف اقیانوس‌ها به دلیل فوران‌های آتشفشانی زیردریایی، توزیع پوکه شناور توسط بادها و جریان‌های دریایی به وجود می‌آیند. ذخایر پوکه معدنی جهان در قاره‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • ذخایر پوکه معدنی کشورهای آسیایی: پوکه معدنی قروه ایران، افغانستان، ژاپن، اندونزی، روسیه، ترکیه
  • ذخایر پوکه معدنی اروپا: ایتالیا، یونان، مجارستان، ایسلند
  • ذخایر پوکه معدنی آمریکا: کانادا و مکزیک در آمریکای شمالی، برخی از جزایر کارائیب
  • ذخایر پوکه معدنی آمریکای جنوبی: پرو، آرژانتین، اکوادور، شیلی
  • ذخایر پوکه معدنی آفریقا: کنیا، اتیوپی، تانزانیا

 

دریافت قیمت پوکه معدنی

ذخایر پوکه معدنی جهان

ذخایر پوکه معدنی ایران

یکی از بزرگترین تولید کنندگان پوکه معدنی، کشور ایران می‌باشد. زیرا کوه‌های مختلفی مانند دماوند، سبلان، سهند، تفتان در تولید این سنگ معدنی نقش دارند. از بزرگترین معادن پوکه معدنی ایران، پوکه شهر قروه می‌باشد. این شهر سالیانه حدود ۷۰۰ تن پوکه را ستخراج می‌کند. پوکه هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است مثلا پوکه‌ای که در شهرستان قروه به تولید می‌رسد دارای رنگ تیره اما تبریز پوکه سفید را تولید می‌کند.

مهم‌ترین ذخایر پوکه معدنی ایران

ذخایر پوکه معدنی ایران در شهرهای مختلفی قرار دارند. در این شهرها قله‌های سبلان، تفتان، دماوند، بخش‌های کوهستانی همدان، قله‌های ساوه و شهر بابک قرار دارند. بیشترین پوکه معدنی ایران از این نواحی استخراج می‌شود.

پوکه قروه کردستان

مهم‌ترین معادن پوکه معدنی ایران در شهرستان قروه واقع در استان کردستان هستند که یکی از مهم‌ترین پوکه‌های آن اسکوریا می‌باشد. کارایی این نوع پوکه شبیه پومیس بوده و بیشترین کاربرد آن برای کف سازی ساختمان و شیب‌بندی حیاط، شیب بندی کف طبقات، بام و دیگر بخش‌های ساختمان می‌باشد. رنگ پوک معدنی قروه تیره است.

ذخایر پوکه تبریز

معادنی که در شهر تبریز به تولید معدنی می‌پردازند پوکه‌هایی به رنگ خاکستری و سفید را تولید می‌کنند، اما در کل پوکه سفید نام دارند. یکی از دیگر قطب‌های تولید پوکه در ایران همین معادن بستان آباد می‌باشد. این پوکه‌ها همانند پوکه‌های قروه سبک هستند و ساختاری مشابه با آن دارند. البته باید گفت این محصول مقاومت فشاری کمتری دارد. به همین دلیل ممکن است کاربردهای محدودتری داشته باشد.

ذخایر پوکه استان اردبیل

استخراج پوکه معدنی در استان اردبیل از دامنه‌های سبلان می‌باشد. این پوکه‌ها به نام پوکه سبکدانه کانیار شناخته می‌شوند. مهم‌ترین پوکه این منطقه پوکه پوزولانی می‌باشد اما دیگر انواع پوکه معدنی را نیز تولید می‌کنند.

ذخایر پوکه معدنی ایران

معادن پوکه معدنی شهر بابک

از دیگر مناطقی که در ایران در تولید پوکه معدنی نقش دارد، شهر بابک استان کرمان می‌باشد. انواع پوکه‌های معدنی در این شهر تولید می‌گردد، زیرا معادن فراوانی دارد.

پوکه معدنی اصفهان

پوکه‌هایی که در این شهر وجود دارند از نوع پودری هستند. این پوکه‌ها دارای ابعاد ۳ میلی‌متر بوده و در صنایع شیمیایی، ساختمانی، کشاورزی، گل‌کاری، کودسازی و … کاربردهای فراوانی دارند.

جمع بندی

در این مطلب ما به ذخایر پوکه معدنی جهان و ایران پرداختیم. پوکه‌های تولید شده در هر کشور و هر شهر با یکدیگر متفاوت هستند، زیرا این پوکه‌ها از دل زمین به‌دست می‌آیند و ویژگی‌های زمین شناسی هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است. به همین دلیل پوکه‌هایی که در شهر قروه تولید می‌شوند، با پوکه‌های دیگر مناطق تفاوت فراوانی دارند. پوکه‌ها دارای ابعاد، رنگ، سایز و کیفیت‌های متفاوتی می‌باشند. به همین دلیل هر یک دارای دسته‌بندی مختلف با قیمت متفاوتی می‌باشند. خریداران با توجه به نیازی که دارند باید یکی از انواع پوکه معدنی را انتخاب کنند. برای اطلاع از قیمت انواع پوکه معدنی و ثبت سفارش خود می‌توانید در سایت ما اقدام نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *