خانه » دانستنی پوکه معدنی » کاربرد پوکه معدنی در آکواریوم

کاربرد پوکه معدنی در آکواریوم

پوکه معدنی در آکواریوم

در این مقاله شما را بطور کامل با کاربرد پوکه معدنی در آکواریوم آشنا می‌کنیم. همانطور که می‌دانید پوکه معدنی کاربردهای فراوانی دارد و یکی از این کاربردها استفاده پوکه معدنی در آکواریوم است. در اینجا توضیح کوتاهی درباره کاربرد پوکه معدنی در آکواریوم به گفتگو خواهیم پرداخت.

پوکه معدنی در آکواریوم

بدون شک همه‌ی شما تاکنون آکواریوم را از نزدیک مشاهده کرده‌اید و می‌دانید که آکواریوم چه جلوه زیبایی به خانه یا محل کار شما می‌دهد. وجود آکواریوم در هر مکانی موجب آرامش افراد در آن محیط می‌شود.

آکواریوم تا زمانی جلوه‌ای زیبا ایجاد می‌کند که یکنواخت نباشد یعنی علاوه بر ماهی‌ها آکواریوم با وسایلی تزئین شود که به ماهی‌ها آسیبی وارد نکند.

برای تزئین آکواریوم می‌توانید از گیاهان دریایی و سبکدانه پومیس استفاده کنید. استفاده از سبکدانه پوکه معدنی در آکواریوم نه تنها به ماهی‌ها و گیاهان دریایی آسیبی نمی‌زند بلکه باعث بهبود رشد گیاهان دریایی می‌شود.

 

قیمت روز پوکه معدنی قروه بر روی تصویر کلیک کنید.             

چرا از پوکه معدنی در آکواریوم استفاده می‌کنند؟

  1. در پوکه معدنی تخلخل فراوانی وجود دارد و به دلیل اینکه از مواد مذاب تشکیل شده از خاصیت آنتی باکتریال برخوردار است. این تخلخل باعث ایجاد باکتری‌های مفید برای آکواریوم و رشد بهتر آن می‌شود، این باکتری‌ها به بهبود نگهداری از ماهیان آکواریومی کمک می‌کنند.
  2. این پوکه‌ها شبیه سازی جالبی از محیط کف دریاها و اقیانوس‌ها برای ماهی‌ها به وجود می‌آورند و جلوه‌های زیبایی را نیز به محیط آکواریوم می‌بخشند.
  3. همچنین وجود پوکه معدنی در آب آکواریوم موجب بهبود رشد گیاهان درون آب می‌شود.
  4. بهبود رشد گیاهان درون آب موجب می‌شود تا اکسیژن لازم و مواد معدنی به ماهی‌ها برسد.
  5. پوکه معدنی در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی دیده می‌شود از این رو وجود پوکه معدنی در آکواریوم جلوه زیبایی را به وجود می‌آورد.
پوکه معدنی در آکواریوم

نحوه استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم

نحوه استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم بسیار آسان است. در ادامه شما را با نحوه استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم آشنا می‌کنیم.

مرحله اول: تمیز کردن

برای استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم ابتدا باید سنگ پوکه را شستشو داده و تمیز کنیم. برای این کار با برس و آب معمولی خلل و فرج پومیس را به طور کامل بشویید.

مرحله دوم: کنترل و ساییدن

در این مرحله باید سنگ را به طور کامل تمیز کنید. وقتی پوکه معدنی‌ها را با یکدیگر برخورد دهید، با ساییدن آن‌ها با هم می‌توانید لبه‌های تیز آن‌ها را صاف و صیقل دهید تا با این کار باعث شوید که از خراشیدن بدن ماهی‌ها در آب جلوگیری شود. دراین مرحله می‌توانید با استفاده از مواد ضد عفونی کننده مخصوص آکواریم پوکه‌ها را تمیز کنید تا با این روش هر گونه باکتری در آن از بین برود.

مرحله سوم: جوشاندن

در این مرحله باید پوکه معدنی جوشانده شود، که تاکید زیادی برای انجام این مرحله نمی‌شود. اما برای اطمینان بیشتر در ضد عفونی شدن پوکه‌ها، می‌توان آن را انجام داد. برای این منظور یک ظرف بزرگ را در نظر بگیرید و سر آن را با پوششی مهار کنید زیرا به دلیل وجود منافذی که در پوکه وجود دارد، احتمال انفجار آن‌ها وجود دارد پس باید دقت زیادی داشته باشید. توجه کنید که حداکثر زمان برای جوشاندن پوکه 3 دقیقه است. جوشاندن بیش از حد آنها باعث خراب شدن و خرد شدن پوکه معدنی می‌شود.

مرحله چهارم: خشک کردن

بعد از اینکه سنگ‌ها را جوشاندید نباید آن‌ها را بلافاصله در آکواریوم قرار دهید، بلکه باید ابتدا آن‌ها را به طور جداگانه روی کاغذ خشک کن تمیز قرار دهید تا آب آن کاملا گرفته شود. وقتی سنگ‌های پوکه معدنی خشک شدند می‌توانید آنها را در آکواریوم قرار دهید.

استفاده از ماده سفید کننده:

اگر تمایلی به جوشاندن سنگ پوکه ندارید می‌توانید از این روش استفاده کنید. مقداری مایع سفید کننده مخصوص آکواریوم  را بردارید. مقدار مایع 1 به 10 است. سنگ‌ها را برای 24 ساعت در این محلول قرار دهید. بعد از این مدت سنگ‌ها را با آب تصفیه شده بشویید و مواد سفید کننده را کاملا از آن ها پاک کنید.

مرحله پنجم: ریختن در آکواریوم

زمانی که پوکه‌ها را آماده کردید، متناسب با سایز آکواریوم خود حجم مناسبی از پوکه‌های معدنی را در آکواریوم  قرار دهید. شما می‌توانید متناسب با سلیقه خود از پوکه های هم شکل و هم سایز استفاده کنید و یا اینکه از سایزهای مختلف پوکه و رنگ‌های متنوع استفاده کنید.

نکات قبل از افزودن پوکه معدنی به آکواریوم

  • ابتدا باید دقت کنید که سطح مخزن آکواریوم صاف است. این کار باعث می‌شود که بعد از قرار دادن سنگ‌ها یک سطح یکنواخت ایجاد شود.
  • از ورق‌های استروفیوم که نوعی پلیستر است استفاده کنید. اگر آکواریوم شیشه‌ای باشد باید قبل از اضافه کردن سبکدانه از این ورق استفاده کنید.
  • برای اینکه از خراشیدن کف آکواریوم جلوگیری کنید، می‌توانید با اضافه کردن یک لایه ماسه به عنوان محافظ از خراشیدن کف آکواریوم جلوگیری کنید. سپس می توان سنگ‌های بزرگ را روی این لایه قرار داد.

مزایای استفاده از سبکدانه پومیس برای آکواریوم

  • وجود تخلخل در پوکه معدنی باعث می‌شود که باکتری‌های مفید در حفرات مستقر شوند. وجود این باکتری‌ها برای آکواریوم ضروری است. زیرا این باکتری‌ها به حفظ چرخه نیتروژن درون آکواریوم کمک می‌کند. این باکتری‌ها به شکستن نیترات و تولید اکسیژن و نیتروژن می‌پردازند به این ترتیب محیط رشد ماهی شکل می‌گیرد.
  • غارها بهترین پناهگاه برای ماهی‌ها هستند. ماهی‌ها از غارها به عنوان پناهگاه و محل استراحت خود استفاده می‌کنند. برخی از پوکه‌های معدنی دارای حفرات بزرگی هستند که می‌توانند به عنوان یک غار برای ماهی استفاده شوند.
  • مزیت دیگر این پوکه‌ها سبک بودن آن‌ها است که از آسیب رسیدن به دیواره شیشه‌ای آکواریوم جلوگیری می‌کنند. وجود گیاهان برای حفظ آکواریوم ضروری است. گیاهان هوا را تصفیه نموده و یک محیط مناسب برای زندگی ماهی به وجود می‌آورند.
  • پوکه معدنی کمک می کند که بتوان گیاهان را در آب نگهداری کرد زیرا می‌توان با استفاده از این سنگ معدنی آن‌ها را در هم تنید و در داخل آکواریوم به حالتی زیبا قرار داد و نگهداری کرد.
  • پوکه معدنی باعث شفافیت آب می‌شود. با انتخاب یک پوکه معدنی مناسب می‌توان به شفافیت آب آکواریوم کمک کرد.

استفاده از کدام پوکه در آکواریوم بهتر است؟

پوکه معدنی دارای انواع مختلف در سایزهای متفاوتی مانند پوکه قروه، پوکه عدسی، پوکه فندقی و پوکه بادامی است که بنا به نیاز و سلیقه می‌توان از هر کدام از آن‌ها در آکواریوم استفاده کرد. البته انواع دیگری از پوکه اسکوریا و پرلیت وجود دارد که می‌توان با اطلاع از نیاز و سلیقه و گنجایش آکواریوم، از آن‌ها نیز در آکواریوم استفاده کرد.

سایر کاربردهای سبکدانه پومیس

از دیگر کاربردهای سبکدانه پومیس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. ساخت بتن
  2. تهیه بلوک سبک پوکه‌ای 
  3.  ساخت شیب ساختمان و کفسازی
  4. ساخت تونل
  5.  تصفیه خانه‌ها برای تصفیه آب
  6. مراکز پرورش ماهی برای حذف یون آهن از آب
  7. در صنایع نساجی برای سنگ شور کردن پارچه
  8. پامیس و پوکه برای سد سازی
  9. در کشاورزی و باغداری برای بهبود وضعیت رشد گیاهان
  10. تولید سنگ پا
  11. در ساخت موزاییک و سنگ فرش‌ها
  12. و…

سبکدانه پومیس در آکواریوم

قیمت پوکه معدنی در آکواریوم

همه پوکه های به کار رفته در آکواریوم به صورت طبیعی نیستن در واقع برخی از پوکه‌ها توسط کارخانه به شکل گوناگونی تولید می‌شوند تا جلوه زیباتری به آکواریوم دهند. پس مسلما قیمت این پوکه معدنی نسبت به پوکه معدنی ساده بیشتر است.

بهتر است اصل را به استفاده از مواد طبیعی بگذاریم، زیرا استفاده از مواد صنعتی و شیمیایی که در تولیدات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند از ما دور می شود و به نحوی به سلامتی خود و جامعه کمک می کنیم، علاوه بر این باعث رونق اشتغال در شهرهای کوچکی مانند شهرستان قروه در استان کردستان خواهیم شد. می توانید با توجه به میزان پوکه‌ای که برای آکواریوم نیاز دارید آن را خرید کنید. قیمت پوکه معدنی در آکواریوم چندان زیاد نیست و همه توانایی خرید آن را دارند اما قیمت پوکه معدنی که انتخاب می‌کنید با توجه به خصوصیات آن متفاوت است.

شما برای اطلاع دقیق از قیمت خرید پوکه معدنی در آکواریوم می‌توانید به سایت‌های فروش پوکه معدنی مراجعه کنید و یا به مراکز فروش این محصول سر بزنید تا از قیمت دقیق پوکه معدنی در آکواریوم با اطلاع شوید و پوکه معدنی مورد نظرتان را تهیه کنید.

قیمت پوکه معدنی قروه بر روی تصویر کلیک کنید.             

 

1 دیدگاه دربارهٔ «کاربرد پوکه معدنی در آکواریوم»

  1. برای اکواریوم منزل پوکه معدنی تهیه کردم خیلی خوب شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *