خانه » دانستنی پوکه معدنی » روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب

روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب

روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب

در مقاله‌های پیشین برای شما درباره‌ی انواع پوکه و کاربرد پوکه معدنی توضیحات لازم را دادیم. پس می‌دانید پوکه نوعی سنگ است که به دو شکل صنعتی و پوکه معدنی به بازار عرضه می‌شود. حال در این مقاله قصد داریم روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب را برای شما توضیح دهیم و انواع آن را نام ببریم. علاوه بر این هدف ما از این مقاله تشخیص پوکه معدنی مرغوب از پوکه معدنی نامرغوب برای شما عزیزان است. در ادامه با ما همراه باشید.

پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی سنگدانه‌های سبک و ریزی هستند که بر اثر فعالیت آتشفشان بصورت مواد مذاب از آن آتشفشان خارج می‌شوند. این مواد مذاب پس از خارج شدن به زمین  می‌نشیند و سپس سرد می‌شوند. بعد از سرد شدن تشکیل پوکه معدنی را می‌دهند. پوکه معدنی در سایزها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود که هرکدام از این پوکه‌ها بر اساس اندازه‌هایشان کاربردهای متفاوتی دارند. پوکه معدنی دارای تخلخل بسیار بالایی است و همین موجب شده تا این سنگ بسیار مقاوم شناخته شود. پوکه معدنی نوعی سنگ متخلخل است که از مواد سیلیکاتی تشکیل می‌شود و در دسته سنگ‌های آذرین قرار می‌گیرد و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. این سنگ معدنی وزن بسیار کمی دارد و در اندازه‌ها و جنس‌های مختلفی به چشم می‌خورد. رنگ آن در رنگ‌های سفید، خاکستری، مشکی، کرمی و قهوه‌ای دیده می‌شود. پوکه معدنی انواع گوناگونی دارد که عبارت‌اند از:

  1. پوکه معدنی سیاه
  2. پوکه معدنی سفید
  3. پوکه معدنی بادامی
  4. پوکه معدنی فندوقی
  5. پوکه معدنی نخودی
  6. پوکه معدنی عدسی
  7. پوکه معدنی ماسه‌ای

انواع پوکه معدنی

همانطور که گفته شد پوکه‌ها بر اساس اندازه دسته بندی می‌شوند. حال انواع پوکه بر اساس اندازه و کاربردشان در زیر گفته خواهد شد.

  • پوکه سیاه: این پوکه بصورت فله‌ای از معدن خارج می‌شود و اغلب به رنگ مشکی، خاکستری و قهوه‌ای دیده می‌شود. از پوکه سیاه برای دیوار چینی و ساخت شیب بین طبقات ساختمان استفاده می‌شود.
  • .پوکه سفید: این پوکه دارای رنگ سفید است و در مناطق تبریز و بستان آباد یافت می‌شود که این نوع پوکه نیز به دلیل تخلخل بالا وزن.
  • پوکه عدسی: پوکه عدسی در اندازه 10 تا 15 میلی متر یافت می‌شود. از این پوکه برای پای گلدان استفاده می‌کنند.
  • پوکه نخودی: پوکه نخودی در سایز 5 تا 10 میلی متر دیده می‌شود. این پوکه وزن بسیار کمی نسبت به سایر پوکه‌های معدنی دارد.
  • پوکه بادامی: پوکه بادامی در اندازه 15 تا 35 میلی متر در طبیعت دیده می‌شود. از این پوکه برای شیب بندی پشت بام استفاده می‌کنند.
  • پوکه فندقی: پوکه فندقی در اندازه 10 تا 12 میلی متر یافت می‌شود و وزن آن بین 500 تا 700 کیلوگرم است. این پوکه برای مواردی مانند ساخت مصالح سبک ساختمانی کاربرد دارد.
  • پوکه ماسه‌ای: کوچکترین نوع پوکه معدنی پوکه ماسه‌ای است که در اندازه 0 تا 5 میلی متر مشاهده می‌شود. از این پوکه برای ساخت بلوک‌های پوکه‌ای استفاده می‌کنند.
  • پوکه پومیس: پوکه سفید یا پومیس نوعی پوکه است که جنس آهکی دارد و به رنگ سفید مشاهده می‌شود. این پوکه به دلیل مقاوم نبودن به تنهایی کاربرد ندارد و باید آن را با سایر پوکه‌های دیگر مخلوط نمایید.

روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب

 

پوکه معدنی مرغوب چگونه تشکیل می‌گردد؟

همانطور که در مطالب قبلی خواندید هنگامی که آتشفشان شروع به فعالیت کند از دهانه آتشفشان موادی به شکل گاز، مایع و جامد خارج می‌گردد که به سطح زمین می‌آیند و پوکه معدنی مرغوب را تشکیل می‌دهند. اما تشکیل پوکه معدنی مرغوب به همین جا ختم نمی‌شود. بعد از تشکیل شدن پوکه معدنی توسط ماشین آلات مخصوص سطح پوکه‌ها لایه روبی شده و بعد از لایه روبی نوبت به استخراج پوکه معدنی مرغوب می‌رسد. استخراج پوکه معدنی مرغوب توسط بولدوزر انجام می‌شود.

پوکه معدنی عالی و درجه یک چیست؟

پوکه معدنی سنگ دانه‌های سبک و کوچکی هستند که میزان تخلخل آن‌ها بسیار بالا است. این سنگ دانه‌ها بصورت مواد مذاب از آتشفشان خارج می‌شوند و پس از سرد شدن تبدیل به پوکه معدنی عالی و درجه یک می‌شوند.

پوکه معدنی عالی و درجه یک بر اساس اندازه‌شان گروه بندی می‌شوند. گروه‌های سنگ پوکه عبارت‌اند از: پوکه معدنی عالی و درجه یک نخودی، پوکه معدنی و درجه یک ماسه‌ای، پوکه معدنی عالی و درجه بادامی، پوکه عالی و درجه یک پومیس، پوکه عالی و درجه یک سیاه.  

خصوصیات پوکه معدنی عالی درجه یک

  1. پوکه معدنی عالی و درجه یک از وزن بسیار کمی برخوردار است.
  2. میزان تخلخل در پوکه معدنی درجه یک بسیار بالا است.
  3. از دیگر خصوصیات پوکه معدنی مرغوب می‌توان به ظاهر پوکه اشاره کرد.
  4. یک خصوصیت منحصر به فرد پوکه معدنی عالی و درجه یک این است که گرما را از خود عبور نمی‌دهد.
  5. پوکه معدنی مرغوب هیچ گونه ناخالصی مثل: خاک، پوکه نرمه و… را با خود به همراه ندارد.
  6. خصوصیت دیگر پوکه معدنی عالی درجه یک، غیر قابل فاسد شدن است.
  7. رنگ پوکه معدنی هیچ گونه تأثیری بر مرغوبت پوکه ندارد.
  8. از ویژگیهای پوکه معدنی عالی درجه یک این است که عایق سرما است.
  9. از دیگر خصوصیات پوکه معدنی مرغوب می‌توان به مقاوم بودن پوکه در برابر ضربه و فشار اشاره کرد.
  10. ویژگی دیگر پوکه معدنی عالی درجه یک، غیر قابل شکسته شدن است.
  11. پوکه معدنی مرغوب از ترکیب شدن با تمامی مصالح ساختمانی نتیجه مطلوبی می‌دهد.
  12. پوکه معدنی عالی درجه یک، خاصیت آنتی باکتریال دارد.
  13. پوکه معدنی مرغوب با مخلوط هر ملاتی سازگار است.
  14. یکی از خصوصیات پوکه معدنی مرغوب این است که املاح معدنی فراوانی را دارد.
  15. بهترین پوکه، پوکه‌ای می‌باشد که عایق صدا، سرما و گرما است.
  16. استحکام و مقاومت ساختمان ساخته شده از پوکه معدنی مرغوب و درجه یک بسیار بالا است.
  17. پوکه معدنی مرغوب و درجه یک به دلیل سبک بودن و مقاومت بالا مورد تائید کلیه مهندسان قرار گرفته است.
  18. و….

خصوصیات پوکه معدنی مرغوب

روش تشخیص پوکه معدنی مرغوب

امروزه نحوه شناسایی پوکه معدنی بسیار آسان شده است. زیرا با بسته بندی شدن پوکه معدنی، درجه پوکه معدنی بر روی کیسه درج می‌شود و شما برای تهیه بهترین پوکه معدنی کافی است پوکه معدنی درجه یک را خریداری نمایید. و این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که هرچه سطح پوکه معدنی اسفنجی‌تر باشد پوکه از مرغوبت و کیفیت بیشتری برخوردار است. در هنگام تهیه پوکه معدنی مرغوب نکات زیر را در نر داشته باشید:

  1. رنگ در انتخاب پوکه معدنی مرغوب هیچ گونه تأثیری ندارد. برخی از افراد فکر می‌کنند پوکه معدنی در رنگ‌های تیره، سبز و قرمز مرغوبت بیشتری به سایر پوکه‌ها دارد ولی این باور اشتباه است. در واقع رنگ هیچ تأثیری در کیفیت پوکه معدنی ندارد.
  2. قبل از خرید پوکه به شکل ظاهری پوکه توجه کنید. اگر پوکه ظاهری نسبتاً صاف داشت و میزان تخلخل در آن پایین و حفره های کمی در سطح آن وجود داشته باشد، پس مقاومت این پوکه کم است. ولی اگر پوکه ظاهری اسفنجی شکل داشت میزن تخلخل آن بسیار بالا است. هر چقدر حفره های سطح پوکه بیشتر باشند و تخلخل بیشتری داشته باشد، کیفیت بالاتری دارد.
  3. یکی دیگر از نشانه های پوکه معدنی مرغوب این است که عاری از هر گونه ناخالصی مثل: خاک، ماسه، شن و… است. در هنگام خرید بهتر است آن ها را بررسی کنید تا از عاری بودن آن ها از موارد فوق اطمینان حاصل کنید.
  4. یکی از مهم ترین دلایل خرید و استفاده از پوکه معدنی وزن سبک آن است که به خاطر همین ویژگی است که در تولید بلوک های سبک و بتن از آن استفاده می‌شود. برخی از معادن نزدیک شهر قروه پوکه سنگین و نامرغوب تولید می‌کنند و با قیمت ارزانتر به بازار ارائه می‌دهند. مردم نیز به دلیل معروف بودن پوکه قروه از پوکه بی کیفیت خریداری می‌کنند. پس توجه داشته باشید پوکه مرغوب وزن بسیار کمی دارد. اگر به هر دلیلی دارای وزن سنگینی باشد مشکلات فراوانی به وجود می‌آورد، به همین دلیل است که به هنگام خرید باید به وزن آن توجه شود.
  5. پوکه معدنی مرغوب به دلیل اینکه از آتشفشان ساخته شده است، دارای مقاومت بالایی در برابر گرما دارد. می‌توانید قبل از خرید پوکه یک آزمایش ساده را برای اطمینان از مرغوبیت آن انجام دهید. یک تکه از پوکه را از فروشنده بگیرید و آن را بروی شعله قرار دهید اگر هیچگونه تغییری نکند و شکسته نشود، نشانه مرغوب بودن پوکه است.
  6. وزن یک متر مکعب پوکه عدسی نباید بیشتر از 700 کیلوگرم شود.
  7. وزن یک متر مکعب پوکه بادامی نباید بیشتر از 600 کیلوگرم شود.
  8. وزن یک متر مکعب پوکه فندوقی نباید بیشتر از 650 کیلوگرم شود.
  9. وزن یک متر مرکب پوکه ماسه‌ای نباید بیشتر از 850 کیلوگرم شود.
  10. وزن یک متر مکعب پوکه نخودی نباید بیشتر از 650 کیلوگرم شود.

کاربردهای پوکه معدنی عالی درجه یک

جاده سازی: پوکه معدنی در جاده سازی کاربرد فراوانی دارد. برای مثال در روکش سطح جاده‌ها و شن ریزی راه آهن از آن استفاده می‌شود.

ساختمان سازی: در صنعت ساختمان سازی از پوکه معدنی به عنوان سنگ بلوک ساختمانی کاربرد دارد. پوکه دانه بندی شده دارای کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان است. کاربرد عمده آن در ساختمان سازی به عنوان مصالح، در ترکیب و اجزا اصلی بتن، روکش سطحی جاده، نمای ساختمان ها، تعمیر و نگهداری و ساخت جاده و مکمل انواع ملات ها است.

تصفیه فاضلاب: یکی از مواد مهم که برای تصفیه فاضلاب ها و پس آب های سنگین از آن استفاده می‌شود پوکه معدنی است. استفاده از پوکه معدنی در تصفیه خانه ها، آب با کیفیت مطلوب تری را به وجود می‌آورد و مدت زمان بهره برداری از پوکه برابر بیشتر از شن و ماسه است.

صنعت: به دلیل توان سایندگی بالای پوکه معدنی، در صنعت نیز کاربردهای فراوانی دارد. ساخت کاغذ سنباده، صفحات دستگاه فرز، سنگ شور کردن پارچه ها و سنگ پا از جمله کاربردهای سایشی پومیس است. 

کشاورزی، گلخانه و فضای سبز: از پوکه معدنی در کشاورزی بدون خاک استفاده های فراوانی می‌شود و در کشاورزی قابلیت های زیادی دارد. از پوکه برای اصلاح و بهینه سازی خاک ضعیف، بهتر شدن آبیاری و زهکشی استفاده می‌شود زیرا باعث مرطوب نگه داشتن و تهویه مطبوع خاک  می‌شود.

خلاصه کاربردهای پوکه معدنی به شرح زیر است:

  1. از پوکه معدنی مرغوب و درجه یک در تهیه و ساخت بتن استفاده می‌کنند.
  2. از پوکه معدنی در ساخت دیوارها و تیغه‌های ساختمان استفاده می‌کنند.
  3. در شیب بندی کف طبقات و شیب بندی پشت بام از پوکه معدنی مرغوب استفاده می‌شود.
  4. در گذشته تاکنون از پوکه معدنی جهت جدا سازی سلول‌های مرده کف پا استفاده می‌شود.
  5. در تصفیه خانه‌ها برای تصفیه آب از پوکه معدنی مرغوب و درجه یک استفاده می‌کنند.
  6. از دیگر کاربردهای پوکه معدنی می‌توان به تزئین دیوارهای داخلی و خارجی اشاره کرد.
  7. در آسفالت کردن خیابان‌ها و کوچه‌ها از پوکه معدنی مرغوب استفاده می‌شود.
  8. در کشاورزی برای رشد سریع گیاهان و نگهداری خاک مرطوب از پوکه معدنی مرغوب و درجه یک استفاده می‌کنند.
  9. در قلمه زنی گیاهان نیز پوکه معدنی مرغوب و درجه یک مورد مصرف قرار می‌گیرد.
  10. از پوکه معدنی مرغوب و درجه یک در صنعت نساجی برای سنگ شور کردن پارچه استفاده می‌کنند.
  11. در ساخت بتن‌های سبک و مرغوب از پوکه معدنی مرغوب و درجه یک استفاده می‌شود.
  12. در ساخت هتل‌ها و تالارها از پوکه معدنی مرغوب و درجه یک استفاده می‌شود.
  13. در ساخت آبنماها و آبشارهای مصنوعی از پوکه معدنی مرغوب و درجه یک استفاده می‌کنند.

 

مزایای استفاده از بهترین پوکه معدنی

استفاده از بهترین پوکه معدنی مزایای فروانی دارد که ما اشاره کوتاهی به برخی از آن‌ها خواهیم کرد. به عنوان مثال:

  1. از مزایای بهترین پوکه می‌توان گفت که موجب کاهش وزن ساختمان می‌شود.
  2. دانسته کم، هزینه کم، سازگاری با حرارت و ساختمان را در برابر رطوبت، آتش سوزی و حیوانات موزی حفاظت می کند.
  3. مزیت دیگر پوکه معدنی استفاده در کشاورزی که باعث دیرتر تبخیر شدن آب کناره محصولات کشاورزی می‌گردد.
  4. تا 1000 درجه سانتی گراد در مقابل حرارت از خود مقاومت نشان می‌دهند که این باعث شده است در صنایع ریخته گری و ذوب فلزات به عنوان سرباره‌گیر به کار روند.
  5. استفاده از پوکه معدنی موجب بالا رفتن استحکام و توان مقاومتی ساختمان می‌گردد.
  6. یکی از مزایای پوکه، خنثی بودن آن است. اسیدها و واکنش های شیمیایی بر پوکه معدنی بی اثر هستند.
  7. بهترین پوکه معدنی موجب ضد زلزله شدن و ضد حریق شدن ساختمان می‌گردد.
  8. قدرت جذب بالای آن ها یکی از مزیت‌های پوکه معدنی است که برای مرطوب نگه داشتن خاک گیاهان بسیار کارایی دارد.
  9. هنگامی که یک ساختمان با استفاده از پوکه معدنی بنا شود ساختمان عایق سرما، گرما و صوت می‌شود.

 

قیمت پوکه معدنی مرغوب و درجه یک

هنگامی که قصد خرید پوکه معدنی را دارید مسلماً قیمت یک عامل تأثیر گذار در خرید پوکه معدنی مرغوب و درجه یک است. عواملی چون: نوع پوکه، اندازه پوکه، درجه سختی پوکه، میزان تخلخل و…. همگی بر روی قیمت پوکه معدنی درجه یک تأثیر مستقیم می‌گذارند. برای آنکه از قیمت بهترین پوکه معدنی اطلاع یابید می‌توانید وارد اینترنت تلفن همراهتان شده و در صفحه گوگل واژه قیمت بهترین پوکه معدنی را سرچ نمایید، زیرا همانطور که می‌دانید هیچ گونه تخمین دقیقی برای قیمت پوکه معدنی مرغوب وجود ندارد اما قیمت نهایی که برای خرید پوکه معدنی تعیین می‌گردد بر اساس خصوصیت پوکه معدنی مشخص می‌گردد. یا اینکه می‌توانید به مراکز فروش مصالح ساختمانی مراجعه کنید و از قیمت پوکه معدنی اطلاع یابید.

 

خرید پوکه معدنی مرغوب

با در نظر گرفتن مواردی که ذکر شد می‌توانید از خرید پوکه مرغوب و با کیفیت مطمئن شوید. با اطمینان می‌توان گفت پوکه قروه باکیفیت ترین پوکه در کشور می‌باشد. پس اگر قصد خرید پوکه مرغوب و درجه یک را دارید و به مراکز ما دسترسی ندارید می‌توانید به صورت آنلاین با ما ارتباط برقرار کنید و سفارش خود را به ثبت برسانید. با ما تماس بگیرید تا پوکه معدنی مرغوب را در هر کجا که هستید در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *