خانه » دانستنی پوکه معدنی » پوکه پای گلدان

پوکه پای گلدان

پوکه پای گلدان

زمانی که ریشه ها به خوبی رشد نکنند، نمی توانند مواد مغذی را از خاک جذب کنند و آب وارد سوراخ زهکشی می شود. اما ما یک راه آسان برای حل این مشکل داریم: اضافه کردن پوکه معدنی با خاک. در این مقاله بررسی می نماییم  که چرا پوکه پای گلدان برای رشد گیاهان بسیار خوب است.

در مباحث قبلی با پوکه معدنی چیست بطور کامل آشنا شدید و دانستید که پوکه به دو صورت پوکه معدنی و پوکه صنعتی به بازار عرضه می‌شود. پوکه معدنی انواع مختلف و کاربردهای فراوان دارد. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای پوکه برای رشد گیاهان است. در مقاله پوکه پای گلدان می خواهیم شما را با یکی از کاربردهای پوکه آشنا کنیم.

 

مراحل استفاده از پوکه در پای گلدان و کشاورزی

پوکه معدنی که سال ها به عنوان افزودنی برای تکثیر خاک کشاورزی و حاصلخیزی آن استفاده می شود. به عنوان ماده ای ارزان و سبک می توان آن را با خاک پای گلدان مخلوط کرد. اگر مقدار زیادی پوکه به خاک اضافه شود، رطوبت را جذب می کند. این باعث می شود که گیاه مدت بیشتری در گلدان بماند که باعث افزایش بهره وری می شود. و به دلیل افزودن پوکه، تبخیر آب هر روز کمتر خواهد بود. بنابراین هزینه آبیاری ارزان تر و برداشت سریعتر انجام می شود.

  1. برای استفاده پوکه در کشاورزی ابتدا باید 2 برابر حجم نهال را گودال حفر کنید. اگر می‌خواهید از پوکه پای گلدان استفاده کنید از یک گلدان که 2 برابر حجم نهال است استفاده کنید.
  2. بعد از اینکه مرحله بالا را انجام دادید حال نهال را بصورت عمودی در گودال یا گلدان بگذارید.
  3. بعد از گذاشتن نهال حالا باید شروع به پر کردن گودال و یا گلدان با پوکه کنید.
  4. سپس گیاه را آبیاری کنید.
  5. به یاد داشته باشید فقط از پوکه استفاده نکنید. قبل از مصرف حتماً پوکه را با مقداری خاک مخلوط و سپس در کنار نهال بریزید.

چرا باید خاک را با پوکه پای گلدان مخلوط کنیم؟

مخلوط خاک با پوکه معدنی باعث می شود آبی که توسط خاک جذب می شود مدت بیشتری در گلدان بماند. در نتیجه میزان میوه دهی را به سرعت افزایش می دهد.

هدف از اختلاط خاک و پوکه این است که آب به سرعت به گیاه برسد. آب از طریق کانال های کوچک داخل گلدان به داخل گلدان نفوذ می کند و سپس به پایین گلدان می ریزد، به طوری که عمیق ترین نفوذ را به ته گلدان  می دهد.

زیرا این امر موجب می‌شود که املاح معدنی موجود در پوکه به گیاه برسند و گیاه به سرعت رشد کند. علاوه بر تأثیر پوکه بر رشد گیاه در آبیاری و کاهش هزینه نیز مؤثر است. بطوری که وقتی پوکه برای خاک کشاورزی و یا خاک پای گلدان استفاده قرار گیرد، آب به سرعت تبخیر نمی‌شود و یا جذب خاک نخواهد شد. بلکه با مخلوط کردن خاک و پوکه، گیاه به مدت طولانی‌تری در گلدان خواهد ماند. در نتیجه هزینه آبیاری کاهش یافته و گیاه سریع‌تر به ثمر می‌نشیند.

پوکه پای گلدان

مزایای پوکه پای گلدان نسبت به خاک

مزایای افزودن پوکه به خاک بسیار است. می توان گفت که پوکه سریعترین خاک است و کیفیت میوه نیز بسیار خوب است. بنابراین ممکن است بگوییم که ترکیبی ایده آل برای پرورش بهترین میوه ها و گیاهان است. سبزیجات با ریشه های واقعا سالم می توانند به خوبی رشد کنند و میوه های طولانی تری تولید کنند و در نتیجه هزینه ها را کاهش دهند. علاوه بر این، به دلیل سالم بودن ریشه ها، می توانند رشد بهتری را پشتیبانی کنند.

  1. وجود تخلخل بالا در پوکه پای گلدان موجب برتری پوکه نسبت به خاک شده است.
  2. وجود مواد معدنی در پوکه موجب شده است تا محیط گلدان ضد عفونی شود.
  3. پوکه معدنی از متراکم شدن خاک جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا آب مدت طولانی‌تری در گلدان باقی بماند.
  4. پوکه معدنی به دلیل مقاومت بالایی که دارد می‌تواند مدت زیادی در خاک باقی بماند.
  5. پوکه معدنی بعد از مدتی بر اثر آبیاری حاصل خیز تر می‌شود. ولی خاک پس از مدتی حاصل خیزی خود را از دست می‌دهد.
  6. وزن کم پوکه معدنی باعث شده که از آن برای پوکه پای گلدان در مصارف خانگی و گلخانه ای استفاده شود.
  7. به دلیل اینکه پوکه ها در محیط های طبیعی، تشکیل می شوند، سازگاری آن ها با محصولات کشاورزی و گل و گیاه بسیار عالی است.
  8. گیاهانی که تنها با خاک رشد می‌کنند بعد از مدتی به دلیل نرسیدن اکسیژن پژمرده خواهند شد ولی پوکه به دلیل اینکه سطح آن حبابی شکل است، اکسیژن را به راحتی به ریشه گیاه می‌رساند.
  9. برای قلمه زنی یک گل یا یک گیاه حتماً باید از خاکی استفاده شود که دارای تخلخل فراوانی باشد تا قلمه پوسیده نشود. به همین دلیل استفاده پوکه در پای گلدان بهتر است.
  10. استفاده از ماسه در پای گلدان موجب آفت و بیماری برا گیاه می‌شود. ولی پوکه بیماری و آفت را از گیاه دور می‌کند.

دریافت قیمت پوکه معدنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *