خانه » دانستنی پوکه معدنی » پوکه سفید چیست

پوکه سفید چیست

پوکه سفید چیست

پوکه سفید چیست ؟ قروه شهری است در کردستان که دارای بزرگترین معادن تولید پوکه معدنی است. در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی درباره پوکه سفید در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه باشید.

پوکه سفید چیست
پوکه سفید چیست

پوکه سفید چیست؟

در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با یکی دیگر از پوکه‌های معدنی که پوکه سفید نام دارد آشنا کنیم. پوکه سفید نیز مانند دیگر پوکه‌ها به وجود می‌آید. در بستان آباد و تبریز سنگ معدنی یافت شده است که وزن آن در مقایسه با سنگ های دیگر کمتر می باشد. طبق بررسی‌های انجام شده روی این سبکدانه، پوکه سفید از مرغوبیت و استاندارد جهانی برخوردار است. جالب است بدانید که به پوکه سفید، پومیس می‌گویند اما، به پوکه قروه اسکوریا می‌گویند.

زمانی که کوه‌های آتشفشان دچار انفجار می‌شوند از آنها مواد درون هسته زمین به شکل ذوب شده خارج می‌گردد. این مواد ذوب شده دمای بسیار بالایی دارند و وقتی به زمین می‌رسد دمای آنها کاهش پیدا می‌کند و سپس پوکه سفید را تشکیل می‌دهد. 

 

قیمت پوکه معدنی قروه بر روی تصویر کلیک کنید.             

انواع پوکه سفید

پوکه سفید دارای سایزها و اندازه‌های متفاوتی است. از این رو برای شناسایی آسانتر پوکه‌های سفید در چند گروه قرار می‌دهند. این گروه‌ها عبارتند از:

پوکه سفید ماسه‌ای: کوچکترین اندازه در میان پوکه‌های سفید مطلق به پوکه ماسه‌ای است. این پوکه کاملاً سبک و بدون وزن است.

پوکه سفید عدسی: گروه دوم از نظر اندازه پوکه سفید عدسی نام دارد که اندازه آن بزرگتر از پوکه سفید ماسه‌ای و کوچکتر از پوکه سفید نخودی است.

پوکه سفید نخودی: نوع سوم پوکه سفید نخودی است که از نظر اندازه ما بین پوکه سفید عدسی و پوکه سفید بادامی قرار می‌گیرد.

پوکه بادامی سفید: بزرگترین پوکه سفید، پوکه سفید بادامی نام دارد که بصورت فله‌ای از معدن آتشفشان خارج می‌گردد. این پوکه برخلاف اندازه بزرگی که دارد وزن آن بسیار کم است و جزء سبکترین سنگدانه‌ها بشمار می‌رود.

پوکه سفید چیست
پوکه سفید چیست

مصارف پوکه معدنی سفید

همانطور که در مباحث قبلی خواندید پوکه معدنی سفید نوعی سنگ آتشفشانی است که بر اثر مواد خارج شده از آتشفشان پدید می‌آید. این سنگ معدنی از خواص بسیاری برخوردار است و به همین دلیل در عرصه‌های مختلفی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

  • این سنگ وزن کمی دارد به همین دلیل در تولید block style، نمای ستون‌ها و عایق ساختمان به کار برده می‌شود.
  • پوکه سفید داری سطحی زبر و درجه سختی 5-6 است به همین دلیل از آن به عنوان ساینده استفاده می‌شود.
  •  این سنگ دارای جنس نرم و آهکی است، به همین دلیل در شوینده‌های خانگی و تولید صابون نیز از آن استفاده می‌گردد.
  • پومیس سفید سطح زبری دارد و به همین دلیل در صنعت چرم سازی نیز کاربرد دارد.
  • پوکه سفید دارای خاصیت پاک کنندگی است.
  • از این سنگ آهکی در صنعت دندان سازی برای تهیه پودرهای دندان و ساخت خمیر دندان استفاده می‌شود.
  • یکی دیگر از کاربردهای پومیس سفید در صنعت پزشکی است، که برای خشک کردن زخم‌ها از این پوکه، که فاقد سیلیس است استفاده می‌شود.
  • با استفاده از ترکیب پوکه سفید و آهک می‌توان سیمان پوزولان را تولید کرد در نتیجه در صنعت سیمان بسیار کاربرد دارد.
  • برای پر کردن آسفالت و رنگ سازی می‌توان از کوچکترین سایز پوکه سفید استفاده کرد.
  • پوکه سفید دارای وزن سبکی است به همین دلیل در شیب سازی ساختمان مانند حیاط و پشت بام استفاده می‌شود.
  • این سنگ معدنی هزینه‌ها را در هر بخش ساختمان سازی، پزشکی، کشاورزی و… کمتر می‌سازد.
  • در فیلتر آب و نفت و سوخت برای اینکه کار تصفیه به درستی انجام گیرد، از این سنگ معدنی متخلخل استفاده می‌شود.

 

پوکه سفید بهتر است یا پوکه سیاه؟

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، پوکه معدنی سیاه دارای آهک کمتری است و همین امر باعث استحکام بیشتر آن شده است. اما می‌توان از هر دو پوکه استفاده کرد و یا حتی به صورت ترکیبی آن‌ها را به کار برد. در هر صورت می‌توان از هر نوع پوکه‌ای با خیال راحت استفاه کرد و نگران رنگ‌های متفاوت آن‌ها در گونه‌های مختلف نیز نبود.

به تفکر برخی از افراد رنگ‌های متفاوت پوکه در معادن مختلف، نشانه تفاوت در استحکام و کارایی آن‌ها می‌باشد، در حالیکه رنگ پوکه معدنی در تعیین مرغوبیت پوکه نقش کمی دارد. تفاوت رنگ پوکه‌های مختلف به دلیل درصدهای بالا و پایین مواد معدنی موجود در آن به واسطه مواد مذابی است که از نقاط و کوه‌های مختلف به سطح زمین می‌آید.

البته باید گفت که پوکه‌های سفید و خاکستری معمولا درصد بالایی آهک دارند که باعث تضعیف استحکام پوکه می‌شود. در نتیجه در مقایسه انواع رنگ‌های پوکه می‌توان گفت که پوکه سفید را نباید به تنهایی در قسمت‌های حساس ساختمان و سازه‌های مختلف به کار برد. اکنون بیشترین استفاده از پوکه، مربوط به پوکه سیاه است. مرغوبیت پوکه به صورت زیر بیان می‌شود:

  • ظاهر فیزیکی پوکه بیانگر کیفیت آن است، به طوریکه هر چه سطح پوکه صاف تر و تخلخل کمتری داشته باشد، نسبت به پوکه‌هایی که تخلخل بیشتری دارند ضعیف‌تر است.
  • یک پوکه معدنی خوب، باید ناخالصی‌هایی مانند خاک یا مواد دیگر نداشته باشد.
  • وزن هر مترمکعب از پوکه بادامی 600 تا پوکه ماسه‌ای 800 کیلوگرم است و اگر از این بیشتر باشد نشانه نامرغوب بودن و ناخالصی آن است.

 

پوکه‌های رنگی چه کاربردها و برتری‌هایی دارند؟

در ساخت و سازها به لحاظ کارایی، انواع پوکه با رنگ‌های متفاوتی مانند سفید، سیاه، زرد و … تفاوت چندانی با هم ندارند. اما در مواردی که برای کاربرد تزیینی مانند پیاده روها، فضای سبز، آب نماها، آکواریوم و … از آن‌ها استفاده می‌شود قطعا رنگ‌های متفاوت می‌تواند موثر و تاثیر گذار باشند. در هر صورت کاربردهای پوکه معدنی است که مهم‌ترین اصل می‌باشد، که در زمینه‌های مختلفی مانند شیب سازی، سبک سازی بتن، کشاورزی و … می‌توان از آن استفاده کرد.

 

تفاوت پوکه قروه با پوکه معدنی سفید بستان آباد

هر دوی این پوکه ها دارای وزن کمی هستند اما پوکه سفید در مقابل پوکه قروه دارای مقاومت کمتری است. در حالت کلی می‌توانیم بگوییم پوکه قروه بهترین نوع پوکه معدنی است و از هر لحاظ نمونه است در حالیکه پوکه سفید از خاصیت و ویژگی‌های کمتری برخوردار است. پوکه معدنی بستان آباد و تبریز در رنگ‌های سفید و زرد می‌باشند، اما پوکه قروه در رنگ‌های مشکی و خاکستری در معادن شهر قروه تولید می‌شود. اما با این اوصاف پوکه معدنی سفید نیز دارای کاربردهای خاص خود می‌باشد که آن‌ها را بیان نمودیم.

4 دلیل استفاده از پوکه سفید

پوکه سفید به دلایل زیر از گذشته تاکنون مورد استفاده بشر قرار گرفته است.

  1. در پوکه سفید تخلخل فراوانی وجود دارد.
  2. صدا، سرما و گرما از پوکه سفید نمی‌تواند عبور کند و به خاطر تخلخل است.
  3. پوکه سفید از وزن بسیار کمی برخوردار است و این یکی از دلایل استفاده از پوکه سفید است.
  4. یکی از مهمترین دلایل استفاده از پوکه سفید، مقاوم بودن این پوکه است.
  5. پوکه سفید در برابر هر گونه ضربه‌ای مقاوم است و در برابر حرارت کم، ذوب نمی‌شود.
  6. پوکه سفید عمری تمام نشدنی دارد و بیش از هزاران سال همانند روز اول باقی می‌ماند.

 

پوکه سفید

قیمت پوکه سفید

قبل از اینکه در مورد قیمت پوکه معدنی صحبت کنیم، عوامل تاثیرگذار بر قیمت پوکه معدنی را بیان می‌کنیم. عواملی مانند وزن بر قیمت پوکه سفید تاثیرگذارند. باید بدانید که هر چه پوکه وزن کمتری داشته باشد مرغوبیت بالاتری دارد. البته عوامل دیگری نیز مانند درجه سختی و استحکام نیز بر قیمت پوکه تاثیرگذارند.

یک عامل دیگر که تعیین کننده قیمت پوکه سفید است، نوع پوکه است که به صورت نخودی، بادامی، عدسی و … است که هرکدام قیمت مخصوص به خود را دارند. علاوه بر این باید به هزینه حمل و نقل نیز اشاره نمود که می‌تواند با توجه به مسافت مورد نظر بر قیمت تاثیر گذار باشند. بنابراین اگر می‌خواهید پوکه سفید خریداری کنید و از قیمت دقیق اطلاع ندارید با ما تماس بگیرید.

قیمت روز پوکه معدنی قروه بر روی تصویر کلیک کنید.             
5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *