خانه » دانستنی پوکه معدنی » پوکه ریزی چیست

پوکه ریزی چیست

پوکه ریزی چیست

پوکه ریزی چیست ؟ اگر به یاد داشته باشید در مطالب قبل با کاربردهای پوکه معدنی بطور کامل آشنا شدید پس می‌دانید که پوکه معدنی کاربردهای فراوانی دارد و یکی از این کاربردها پوکه ریزی ساختمان است. در این مطلب نیز به گفتگو درباره پوکه ریزی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

پوکه ریزی چیست؟

در پاسخ سوال پوکه‌ ریزی چیست؟ بی‌شک همه‌ی شما تا حدودی با ساختمان‌ سازی آشنا هستید. پس می‌دانید که بعد از اتمام سفت کاری در ساختمان نوبت به عملیات ساخت کف ساختمان می‌رسد. یک ساختمان در صورتی قابل سکونت است که کف سازی آن به اتمام رسیده باشد. کف سازی ساختمان توسط پوکه ریزی انجام می‌شود بطوری که پوکه معدنی را کف ساختمان ریخته سپس موزاییک و سرامیک روی پوکه‌ها نهاده می‌شود. به عملیات ریختن پوکه معدنی در ساختمان جهت یکسان سازی شیب ساختمان، پوکه ریزی گفته می‌شود. اما این نکته را در نظر داشته باشید که پوکه ریزی تنها به پر کردن کف ساخت مختص نمی‌شود بلکه شیب بندی پشت‌بام و پر کردن فاصله بین طبقات نیز توسط پوکه ریزی انجام می‌شود، به طوریکه یکی از اقدامات مهم در ساختمان سازی، شیب بندی ساختمان با پوکه ریزی است.

موارد زیر از زمان‌های گذشته تاکنون توسط پوکه ریزی انجام شده است:

  1. شیب بندی کف ساختمان
  2. شیب بندی پشت بام
  3. شیب بندی حیاط

پوکه نوعی سنگ معدنی است که بر اثر انفجار آتشفشان تشکیل می‌شود. این سنگ معدنی از مقاومت بسیار بالایی در برابر برخورد با ضربه برخوردار است و وزن بسیار کمی دارد.

پوکه معدنی ریزی چیست

دلایل اهمیت پوکه ریزی

استفاده از پوکه معدنی برای کف سازی دلایل زیادی دارد که اغلب آن‌ها به ساختار متخلخل پوکه برمی‌گردد. در ادامه اهمیت این عملیات را بررسی می‌کنیم.

  • با انجام پوکه ریزی می‌توان عملیات عایق سازی را نیز انجام داد.
  • کاهش وزن ساختمان و افزایش طول عمر آن
  • مقاومت در مقابل آتش سوزی
  • بالا رفتن استحکام ساختمان
  • کاهش مصرف مصالح دیگر و کاهش هزینه ها در پی آن
  • بالا رفتن مقاومت ساختمان در برابر حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله
  • افزایش چسبندگی مصالح دیگر در حین ساخت و ساز

 

خصوصیات پوکه ریزی

پوکه ریزی خصوصیات منحصر به فردی دارد که تمامی این خصوصیات را در هیچ یک از مواد و مصالح ساختمانی نمی‌توان یافت. به عنوان مثال:

  1. پوکه ریزی ساختمان باعث می‌شود تا عمر مفید ساختمان به بیش از 50 سال برسد.
  2. همچنین پوکه ریزی موجب می‌شود تا استحکام ساختمان چندین برابر افزایش یابد.
  3. چسبندگی مصالح ساختمانی  با پوکه ریزی مثل موزاییک، سرامیک، سنگ فرش و… افزایش می‌یابد.
  4. وجود حفره‌ها در پوکه ریزی موجب می‌شود تا صدا، سرما و گرما از ساختمان قابل عبور کردن نباشد.
  5. پوکه ریزی ساختمان باعث می‌شود تا مصرف ملات و بتن در ساختمان سازی کاهش یابد.
  6. تا در هنگام پوکه ریزی وزن ساختمان تا حد چشم گیری کاهش پیدا کند.
  7. پوکه ریزی ساختمان موجب می‌شود تا ساختمان در برابر حوادثی چون آتش سوزی و زلزله کاملآ مقاوم شود.
  8. خوشبختانه پوکه معدنی از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است.
  9. و…

پوکه ریزی بام

یکی از مراحل اجرایی و دقیق ساختمان سازی، شیب بندی پشت بام نام دارد که می‌توان توسط پوکه ریزی بام این عمل را انجام داد. پوکه ریزی  برای پر کردن سقف ساختمان و شیب بندی پشت بام جهت حرکت آب صورت می‌پذیرد.

شیب بندی پشت بام را می‌توان توسط مصالح دیگری چون: آجر، سنگ، خاک، کلوخ، فوم بتن و… انجام داد. اما بی‌شک بهترین نوع مصالح ساختمانی برای انجام شیب بندی پشت بام پوکه معدنی است. زیرا پوکه معدنی از وزن کم و قدرت استحکام بالایی برخوردار است. همچنین وجود پوکه معدنی در شیب بندی پشت بام موجب عایق شدن ساختمان در برابر سرما و گرما می‌گردد.

به منظور شیب بندی بام باید از پوکه معدنی با اندازه 20 تا 35 سانتی متر استفاده کرد. این نوع پوکه باعث ایجاد تراکم کمتر در شیب بندی شده و سقف نیز سبک تر خواهد شد. فشار وارده به ستون های زیرین نیز کم می‌شود و ساختمان در مقابل بلاهای طبیعی مانند زلزله بیشتر می‌شود. پوکه بادامی دارای حجم بالا و جرم پایینی است که باعث می‌شود انرژی از طریق سقف کمتر هدر رود و سرما و گرما در داخل منزل بیشتر ذخیره بماند. از دیگر مزایای استفاده از این پوکه در سقف عایق بودن آن در برابر صوت می‌باشد.

 

 

 

مقایسه پوکه ریزی بام و شیب بندی با فوم بتن

یکی از مصالحی که توسط آن می‌توان شیب بندی پشت بام را انجام داد فوم بتن است که در اینجا قصد داریم آن را با پوکه معدنی مقایسه کنیم و نقاط ضعف و نقاط قوت هر یک را بطور واضح توضیح دهیم.

  1. پوکه ریزی در مقایسه با فوم بتن موجب صرفه‌جویی در زمان می‌گردد.
  2. حمل و نقل فوم بتن بسیار آسان‌تر از پوکه معدنی است. حمل و نقل فوم بتن توسط شلنگ و پمپاژ انجام می‌گیرد و هزینه و زمان آن نیز بسیار کمتر از کف سازی با استفاده از پوکه است.
  3. کف سازی با استفاده از پوکه به فضای مناسب برای دپوی مصالح نیاز دارد، اما فوم بتن تنها به فضایی برای استقرار دستگاه و دپوی سیمان نیاز دارد.
  4. کف سازی با استفاده از فوم بتن به مقدار زیادی آب نیاز دارد اما کف سازی با استفاده پوکه به این صورت نیست.
  5. مقاومت پوکه معدنی بیشتر از فوم بتن است.
  6. پوکه ریزی بام باعث عایق شدن ساختمان در فصل زمستان و تابستان می‌گردد.
  7. فوم بتن موجب افزایش وزن ساختمان می‌شود، در حالی که پوکه به این شکل نیست.
  8. اگر در سقف ساختمان سوراخ یا خلل و فرجی وجود داشته باشد، در هنگام اجرای فوم بتن ممکن است آب از سقف عبور کند و به طبقه پایین‌تر نفوذ پیدا کند.
  9. اگر در طرح اختلاط فوم بتن دقت کافی نکرده باشید، کیفیت آن پایین می‌آید و همین مشکل ساز می‌شود و باعث پفکی شدن آن می‌گردد. این مشکل اگر حاد شود نیازبه جمع کردن کامل کفسازی می‌باشد.
  10. و…

ضخامت پوکه ریزی

پوکه ریزی عملی است که توسط آن شیب بندی ساختمان انجام می‌شود. پوکه ریزی عملی نسبتآ آسان است ولی انجام دادن آن نیاز به اطلاعات کافی دارد. ضخامت پوکه ریزی اصل مهمی است که قبل از شیب بندی باید از آن آگاهی کامل را داشته باشید. به عنوان مثال اگر شما بخواهید شیب بندی یک ساختمان را با استفاده از پوکه انجام دهید در اولین مرحله باید ضخامت پوکه ریزی را در نظر بگیرید. ضخامت پوکه ریزی برای شیب بندی ساختمان باید حداقل ضخامت آن 24 تا 30 سانتی‌متر باشد.

 

ضخامت پوکه ریزی

نحوه اجرای پوکه ریزی کف ساختمان

کف سازی در ساختمان سازی از مهم ترین کاربردهای پوکه معدنی است که در زیر به نحوه اجرای این عملیات می پردازیم. به طور کلی پوکه ریزی کف ساختمان به دو روش انجام می شود.

دریافت قیمت پوکه معدنی

اولین روش پوکه ریزی کف ساختمان

در اولین روش پوکه ریزی کف ساختمان، اول از همه کف اتاق و فضای مورد نظر را طبق اصول مشخص شده، شیب بندی و کروم بندی می کنند. در مرحله بعد مقدار مشخصی پوکه معدنی یا صنعتی را در کف کروم بندی شده مشخص می کنند. در مرحله بعد به منظور برقراری اتصال محکم و مطمئن بین پوکه، با کوبیدن به فشرده سازی  آن می پردازند. بعد از این کار و اطمینان از فشرده شدن کافی، شروع به ریختن ملات ماسه و سیمان روی پوکه ها می کنند.

روش دوم پوکه ریزی کف ساختمان

این روش از پوکه ریزی کف ساختمان دارای شباهت ها و تفاوت هایی با روش اول است. ابتدا شیب بندی و کروم بندی کف ساختمان را انجام می دهند. تفاوت این دو روش در اعمال پوکه ها است. سپس در این روش، دانه های درشت و ریز پوکه های معدنی یا صنعتی، با مخلوط سیمان و آب با نسبت مناسبی با هم مخلوط می شوند که منجر به تشکیل یک ملات می شود. در مرحله آخر نیز ملات تشکیل شده را در کف کروم بندی شده اعمال می کنند.

 

مزایا و معایب پوکه ریزی

پوکه ریزی ساختمان هیچ گونه معایبی برای ساختمان ندارد اما از مزایای فوق العاده شگفت انگیزآن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پوکه ریزی موجب می‌شود تا حد زیادی از وزن ساختمان کاسته شود.
  2. پوکه ریزی باعث می‌شود تا قدرت استحکام ساختمان بالا رود.
  3. شیب بندی توسط پوکه ریزی برای افراد بی تجربه نیز کار آسانی است.
  4. پوکه ریزی موجب می‌شود تا ساختمان از خاصیت ضد زلزله برخوردار شود.
  5. همچنین پوکه ریزی ساختمان را ضد حریق و عایق در برابر سرما و گرما می‌کند.
  6. پوکه ریزی موجب می‌شود تا هزینه‌های دستمزد کارگران و هزینه‌های حمل و نقل کاهش یابد.
  7. پوکه ریزی موجب می‌شود تا ساختمانی که توسط پوکه شیب بندی می‌شود عملیات لوله کشی و سیم کشی آن بسیار آسان انجام گیرد.
  8. پوکه ریزی ساختمان باعث می‌شود تا مصرف ملات در ساخت و ساز کاهش یابد در نتیجه هزینه‌های ساختمان سازی نیز تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
  9. عمر پوکه ریزی بیشتر از 100 سال است. با پوکه ریزی ساختمان هیچ گاه فرسوده نمی‌شود د رنتیجه می‌توانید عمر ساختمان خود را چند برابر کنید.
  10. و…نحوه اجرای پوکه ریزی

دیتایل شیب بندی جهت پوکه ریزی

شیب بندی از مسائل مهم و دقیق ساختمان سازی است که باید به درستی انجام شود. شیب بندی یک ساختمان جهت هدایت آب جاری و ورود آنها به فضاهای خارجی صورت می‌پذیرد.

شیب بندی ساختمان را می‌توان با هر نوع مصالحی ساختمانی انجام داد اما بی‌شک بهترین مصالح برای شیب بندی، پوکه معدنی است.

مکان‌هایی که در ساختمان سازی نیاز به پوکه ریزی جهت شیب بندی دارند عبارتند از:

  1. شیب بندی کف ساختمان
  2. شیب بندی سرویس بهداشتی
  3. آشپزخانه
  4. شیب بین طبقات

و…

در دیتایل شیب بندی جهت پوکه ریزی به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

شیب بندی عملی است که در انجام آن به دقت زیادی لازم است و باید تمامی اصول و قوانین به درستی انجام شود. این اصول و قوانین عبارتند از:

درصد شیب

  1. درصد شیب نحوه حرکت آب را از مبدا تا مقصد مشخص می‌کند.
  2. حالت استاندار شیب بندی یک ساختمان 5 درصد شیب است.

تئوری شیب ساختمان

تئوری شیب ساختمان از بخش‌های مهم شیب بندی است که آب را به محوطه‌های زیر انتقال می‌دهد.

  1. آبگیرها
  2. جوی های بزرگ و کوچک

ساخت شیب

ساخت شیب ساختمان توسط روش‌های گوناگونی صورت می‌پذیرد. زیرا شیب بندی کف ساختمان با شیب بندی پشت بام یکی نیست.

هموار نمودن خاک

قبل از شیب بندی ساختمان باید خاک هموار شود تا در ساخت و ساز مشکلی پیش نیاید.

بتن پوکه

چنانچه شیب بندی به اتمام رسید و میزان شیب هر سطحی مشخص گردید نوبت به پوکه ریزی ساختمان و پر کردن سطوح شیب‌دار می‌رسد.

شیب سازی

هنگامی که پوکه ریزی تمام شد نوبت به شیب سازی ساختمان می‌رسد. شیب سازی بصورتی انجام می‌شود که آب‌های جاری بدون آنکه مانعی بر سر راهشان قرار گیرند به خارج از ساختمان هدایت می‌شوند.

دیتایل شیب بندی جهت پوکه ریزی

 

دیتایل شیب بندی جهت پوکه ریزی به چه صورت انجام می‌شود؟

شاید برای شما هم سوال پیش آید که دیتایل شیب بندی جهت پوکه ریزی به چه صورتی انجام می‌شود؟ در پاسخ این سوال باید گفت که شیب بندی جهت پوکه ریزی عملی بسیار آسان است.

تنها کافی است که شیب ساختمان تراز بندی شود و پوکه‌های معدنی در محلی که قصد شیب بندی آن را دارند قرار بگیرند. سپس با کشیدن یک لایه ملات نازک بروی پوکه‌ها شیب بندی اتمام می‌یابد.

 

انتخاب بهترین پوکه معدنی برای شیب بندی با توجه به عمق کف سازی

هر چه عمق شیب بندی کمتر باشد باید از پوکه معدنی با سایز ریزتری استفاده نمود. برای مثال برای کف سازی که با عمق 1 تا 6 سانتی متر انجام می‌شود، از پوکه عدسی و ماسه‌ای باید استفاده شود. در ادامه نوع پوکه مناسب با عمق‌های مختلف را در یک جدول گردآوری نموده‌ایم:

عمق شیب بندی یا کف سازی(سانتی متر)
 
بهترین پوکه شیب بندی   
 
0-5پوکه ماسه ای-پوکه عدسی     
5-10پوکه نخودی-پوکه بادامی     
10-15پوکه بادامی
بیشتر از 15پوکه بادامی +5 ثانتیمتر ضایعات

 

طرح اختلاط پوکه ریزی

در طرح اختلاط پوکه ریزی برای کف سازی از پوکه معدنی و سیمان استفاده می شود. برای هر متر مکعب پوکه معدنی غیر پوزولانی 96 کیلو سیمان و پوکه پوزولانی سبکدانه کانیار 50 کیلوگرم سیمان مصرف می شود.

کف سازی طبقات با توجه به نوع کاربری فضاهای مورد استفاده درساختمان انجام می شود. برای مثال اتاق خواب و یا سرویس های بهداشتی، نوع کف سازی نیز متفاوت خواهد بود. پوکه ریزی و شیب بندی کف طبقات با پوکه معدنی با هدف به وجود آوردن یک سطح هموار طرح ریزی می شود. هدف از استفاده از این روش برآورده کردن نیازهای مصرف کننده است.

البته ناگفته نماند شیب و جنس شیب بندی کف طبقات با پوکه معدنی به نوع کاربری آن بستگی دارد. برای مثال کف سرویس ها در طبقات فوقانی ساختمان و کف زیر زمین ها وسالن ها و … با هم متفاوتند زیرا هر بخش شرایط ویژه و مخصوص خود را دارد. نکته حائز اهمیت انتخاب نوع مصالح است، زیرا باید دقت شود کف سازی با مصالحی انجام شود که بتواند وزن خود را به خوبی تحمل کند، همچنین سطح رویی هم بتواند در مقابل سایش مقاومت کند.

پوکه ریزی بام

 

نحوه خرید پوکه معدنی مناسب جهت پوکه ریزی

پوکه های مناسب شیب بندی عبارتند از پوکه نخودی و فندقی که از انواع پوکه معدنی می باشند. سایز پوکه معدنی 10 تا 20 میلی متر است و به راحتی می‌توانند کنار یکدیگر قرار داده شوند. شما می‌توانید به دو روش اقدام به خرید پوکه معدنی جهت پوکه ریزی نمایید. در روش اول به مراکز فروش پوکه معدنی بصورت حضوری مراجعه کنید و با توجه به مکانی که می‌خواهید پوکه ریزی کنید پوکه مناسب را خریداری نمایید. یا اینکه می‌توانید از طریق فروش اینترنتی با مشاوران ما تماس بگیرید و پوکه مناسب را با بهترین کیفیت درب منزلتان دریافت کنید.

هزینه پوکه ریزی پوکه معدنی

یکی از دلایل محبوبیت پوکه معدنی مناسب بودن قیمت پوکه است. شما می‌توانید پوکه معدنی را با قیمت بسیار مناسب و با پرداخت هزینه‌ی کم درب منزل خود دریافت نمایید و عملیات پوکه ریزی را آغاز کنید. برای این کار تنها کافی است که با مشاوران ما یک تماس کوتاه تلفنی داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *